Vanliga frågor & svar
Frågor om mobil växel & fastnummer
Du har varken bindningstid eller uppsägningstid hos Telness! 🙌 Du kan byta, pausa eller avsluta din mobil växel eller mobilabonnemang när som helst när du är inloggad på Telness.
För att det ska finnas personer som tar emot inkommande samtal i växeln behöver du lägga in mobilnummer som växelanvändare i växeln.
Se videon nedan eller läs vår supportartikel.
Kostnaden för en mobil växel hos Telness beror på vilka funktioner du är i behov av och vilken typ av användare du behöver lägga till för att kunna använda de funktionerna. Du behöver ett fastnummer för att komma igång med en mobil växel, sedan lägger du till användare som ska kunna ta emot samtal.
29 kr/månad för växelnummer
49 kr/månad per BAS-användare
149 kr/månad per PLUS-användare
Underbart! Det bästa med Telness växel är att det inte är någon leveranstid eller avgift för att komma igång. Direkt när du har beställt ett växelnummer kan du logga in i portalen med mobilt BankID och ställa in hur du vill att din växel ska se ut!
Det spelar ingen roll om din växel ska aktiveras direkt eller om en vecka. Du kan förbereda allt direkt. Smidigt. 🙌
Absolut! Telness växel är 100% operatörsoberoende. Det för att göra samarbetet mellan dig och dina anställda smidigt oavsett om ni alla har abonnemang hos Telness eller inte. När du har beställt växelnummer och loggar in i portalen kan du enkelt lägga till användare du vill ska svara på inkommande samtal.
För ännu smidigare samarbete – ladda ned Telness App. Där kan du lyssna av röstbrevlådor, ställa in tillgänglighet och vidarekoppla samtal.
Du som hanterar en mobil växel hos Telness kan välja att lägga till funktioner som antingen tillhör BAS eller PLUS. De användare du lägger till i växeln kommer att räknas som BAS- eller PLUS-användare beroende på vilka funktioner du har aktiva i en växel.
Glöm inte att ladda ned Telness App för att du som PLUS-användare ska få tillgång till all funktionalitet i växeln.
Vår mobila växel kan användas oavsett vart i världen du befinner dig för att kunna ta emot inkommande växelsamtal.
Däremot kan man inte i dagsläget ringa utlandssamtal eller betalsamtal via växeln.
Det enda som krävs är ett svenskt fastnummer och svenska mobilnummer på de som ligger inlagda i växeln för att kunna använda växeln.
Självklart kan du se om inkommande samtal kommer via ditt växelnummer eller direkt till mobilnumret. Du kan lägga till ett så kallat suffix (tre valfria siffror) i slutet av uppringarens nummer för att urskilja privata samtal från arbetsrelaterade samtal.
Till exempel: Uppringarens nummer är 079 100 00 00 och du har lagt till ett suffix med dessa tre siffror 333. Då kommer du se följande på din skärm när denna person ringer via er växel: 0791000000333
Vill du ha en röstbrevlåda i växeln kan du ställa in den direkt när du håller på att ställa in ditt växelflöde. Sedan kan du lyssna av röstbrevlådans meddelanden i vår app.
Se videon nedan eller ta del av vår guide.
Frågor om abonnemang & tjänster
Du har varken bindningstid eller uppsägningstid hos Telness! 🙌 Du kan byta, pausa eller avsluta ditt mobilabonnemang när som helst när du är inloggad på Telness.
Ja, du kan självklart flytta mobilnummer från andra operatörer till Telness. Det är enkelt och kostar ingenting.
När du ska beställa ett abonnemang kan du välja att flytta ett befintligt nummer samt vilken dag det ska flyttas. Det tar minst fem arbetsdagar att flytta ett mobilnummer. Kom ihåg att kolla över dina nuvarande avtal så att du har koll på om du har bindningstid eller uppsägningstid hos din gamla operatör. Så undviker du att få en stor slutfaktura från din gamla operatör.
Du kan byta abonnemang när som helst! Telness abonnemang har fyra olika nivåer av GB/månad: 3GB, 20GB, 60GB och 100GB.
Som användare behöver er administratör godkänna din order innan den går igenom.
Byten som sker till högre datanivå sker direkt.
Byten som sker till lägre datanivå sker den 1:a i nästkommande månad.
Först och främst, varmt välkommen till Telness! 👋 Kul att ha dig som ombord! Att komma igång med dina abonnemang hos Telness är enkelt och tar inte lång tid alls. Vill du ha hjälp att komma igång så kan du följa vår guide här eller chatta med oss så hjälper vi dig.
Du får ett SMS av oss strax innan din data tar slut för månaden. Du kan välja att svara på SMS:et för att köpa mer data. Alternativt kan du byta till en högre datanivå för ditt abonnemang. Välj mellan datanivåerna 3, 20, 60 eller 100 GB i månaden. Detta ändrar du i Telness-portalen för ditt abonnemang.
För att köpa extra data till ditt Telnessabonnemang, skicka ett SMS till 71550 med en av texterna:
1GB
3GB
5GB
Priser för extra data:
1GB - 99 kr
3GB - 169 kr
5GB - 249 kr
Alla extra data sparas för evigt, eller tills du använder upp den.
Ett extra data-simkort kan du köpa till exempelvis din dator eller surfplatta och använder ditt mobilabonnemangs surf.
Vi erbjuder extra data simkort för 99 kr/mån/st.
Du kan ha upp till 5 st extra data simkort per användare.
Extra data simkort fungerar även utomlands.
Du kan lägga till data-simkort till ditt abonnemang i beställ-flödet eller i inloggat läge.
Ja, du kan enkelt välja att ställa in dina vidarekopplingar direkt via din telefon. Här kan du se olika sätt du kan ställa in vidarekoppling:
Vill du veta hur mycket surf du behöver baserat på hur du kommer att använda ditt abonnemang? Ingen fara. Vi har satt ihop en enkel förklaring och några tips.
Nej. När du byter till ditt nya Telness SIM-kort på startdatumet så fungerar det omedelbart. Ditt gamla abonnemang kommer att fungera som vanligt tills du byter.
Telness erbjuder e-sim som tjänst. Tjänsten är kompatibel med Iphones, Android och Android-klockor m.fl. Om man är intresserad av att aktivera funktionen så behöver man kontakta vår support via chatt eller mejl. Ange vilket nummer som ska ha e-sim, vilken mejladress som QR-koden ska skickas till samt när aktiveringen ska ske.
Läs mer om Telness stöd för e-sim eller chatta med oss för att komma igång 🙌
Machine-To-Machine/M2M eller IoT som det ofta kallas är är olika benämningar för samma sak, dvs ett kort med enbart surf som kan användas i olika typer av maskiner som kortmaskiner, larmcentraler, luftsystem, mm.
Du beställer ett simkort och aktiverar precis så som du hade gjort med ett helt vanligt mobilabonnemang. Din smarta produkt får då tillgång till mobilnätet. Sätt in simkortet i produkten så börjar det att fungera automatiskt på aktiveringsdagen.
Priser för M2M:
0.5GB för 34 kr/mån
2GB för 79 kr/mån
5GB för 139 kr/mån
Med mobilt bredband kan du ta med dig din surf överallt.
Du kan surfa på din telefon, läsplatta eller dator - oavsett var du är. Trafiken går över telias nät och ger dig internet överallt där du har täckning.
Vissa datorer har inbyggt stöd för simkort och om din dator saknar stöd kan du köpa en usb-sticka där du sätter i simkortet.
Priser för mobilt bredband:
5 GB för 139 kr/mån
10 GB för 199 kr/mån
30 GB för 299 kr/mån
100 GB för 399 kr/mån
Frågor om nummerflytt
Ja, du kan självklart flytta mobilnummer från andra operatörer till Telness. Det är enkelt och kostar ingenting.
När du beställer ett mobilabonnemang hos oss kan du själv välja om du vill skaffa ett nytt mobilnummer eller flytta ett befintligt. Följ vår guide för att skapa en så smidig övergång som möjligt.
Om ett nummer inte kan porteras får du ett SMS med en felkod från oss. Här kan du läsa vad felkoden betyder och hur du enkelt löser det. Om du inte fick någon felkod i SMS:et behöver du inte läsa vidare. Skriv till oss direkt istället så hjälper vi dig gärna att få över numret.
När du läst din felkod och genomfört eventuell åtgärd hjälper vi dig gärna personligen med en ny beställning. Chatta direkt eller maila på support@telness.se.
Nej, det tillkommer aldrig någon kostnad för att portera/flytta in eller ut mobilnummer från Telness.
Skulle du, av någon anledning behöva flytta ut ett nummer från Telness så behöver du kontakta den nya operatören och göra en beställning hos dem med nummerflytt av ditt nummer.
Därefter kommer förfrågan antingen godkännas automatiskt (om det är från och till samma ägare) eller så behöver vi godkänna den manuellt (om numret flyttas till en ny ägare än vad det har idag).
Frågor om utlandssamtal
Om du är i ett annat EU land kostar det inget extra att surfa. Det kostar heller inget extra att ringa eller skicka meddelanden inom landet, hem till Sverige eller till ett annat EU land.
Om du är i ett land utanför EU kostar det extra att ringa, SMSa och surfa. Varje land har sin prislista som du kan se på telness.se/priser-utomlands.
Tips! Kolla gärna upp vilka priser som gäller för just det land du tänker besöka i förväg.
Du kan spärra ditt mobilabonnemang för samtal och data i utlandet om du vill försäkra dig om att du inte får några extra kostnader.
Det finns en (lagstadgad) automatisk spärr på 50 Euro för roaming utomlands aktiv på alla abonnemang, kontakta vår support (i chatten) om ni vill höja denna gräns.
Vi använder samma roamingpartners som vår nätägare och ger er bästa upplevelse i alla länder i världen. Däremot skiljer sig en hel dels länder infrastruktur sig åt. Det är väldigt vanligt att t.ex. mobildata inte fungerar om man har 4G påslaget eftersom att många länder helt enkelt bara har 3G som bäst. Om ni inte får igång surf utomlands test alltid att slå av 4G
Samtal från Sverige till ett annat land kan innebära en tillkommande öppningsavgift samt minutavgift.
För dig som ringer många utlandssamtal så har vi olika paketpriser för det.
Se specifikationen på alla utlandspriser och paketpriser här.
Teknisk support & information
IMEI är din mobiltelefons unika ID, som ett personnummer. Telefontillverkare såsom Apple och Samsung har tjänster för att hitta och spärra din telefon, om du har tappat bort den.
Supportteamet på Telness kan även hjälpa dig att spärra din mobiltelefon. Läs mer hur du går tillväga här:
Här hittar du ditt SIM-kortsnummer!
Android
Meny
Inställningar
Om
Telefonidentitet (Om i vissa modeller)
ICCID (SIM-ID i vissa modeller)
iPhone
Inställningar
Allmänt
Om
ICCID
Din personliga röstbrevlåda till abonnemanget ringer du 144 för att nå.
Första gången du ringer in skapar du en egen PIN-kod för din röstbrevlåda. PIN-koden kan användas för att komma åt din röstbrevlåda från utlandet eller från en annan telefon.
Följande är våra inställningar för data och mms.
Om du behöver mer specifik information om just din mobiltelefon följer här de vanligaste telefonerna och hur du ställer in rätt data och mms information.
Viktigt! Starta alltid om mobiltelefonen när du rättat inställningarna.
Data
APN: online.telia.se
MMS
APN: mms.telia.se
Om du upplever problem med ditt nät hjälper det ofta att återställa nätverksinställningarna i din telefon. Då tvingar du telefonen att ansluta på nytt till nätet.
Vi har gjort en guide för både iPhone och Android-telefoner för att underlätta för dig.