Fakturor och betalningar
Fakturering hos Telness
Telness fakturerar i förskott vilket innebär att dina fasta kostnader faktureras den första vardagen varje månad. Eventuella rörliga kostnader som utlandssamtal eller extra data läggs till på nästa månads faktura.
Fakturorna skickas ut omkring den 1a varje månad och har 25 dagars betalningsfrist. Fakturorna distribueras via vår partner Billogram (system@billogram.se). Om en faktura inte betalas inom förfallodatumet kommer dina tjänster att pausas några dagar efter förfallodagen. Tjänsterna kan aktiveras igen när betalningen har registrerats.
För att påskynda återaktiveringen av pausade tjänster kan du skicka ett betalningskvitto till vår support via mejl eller chatt, så kan vi öppna upp dina tjänster omedelbart.
Betalningsmetoder
För närvarande kan du endast betala dina fakturor manuellt via din internetbank, eller genom att ange en inskanningsadress som fakturamail.
Vi erbjuder för närvarande inte e-faktura eller autogiro, men vi arbetar aktivt med att utöka våra betalningsalternativ.
Fakturaspecifikationer
Som administratör kan du se bolagets fakturaspecifikationer genom att logga in på "Mitt Företag". Där klickar du på "Fakturor" och ser en lista över alla fakturor i kronologisk ordning. Fakturor markerade i orange saknar betalning eller har förfallit, medan gröna fakturor indikerar att de är betalda.
Klicka på "visa specifikation" till höger om den faktura du vill granska, så öppnas specifikationen upp. Denna kan laddas ned som en PDF-fil genom att högerklicka på sidan.
Ändra fakturaadress och e-post
Som administratör kan du enkelt ändra både fakturaadress och e-postadress under "Inställningar" i Telness-portalen. På så sätt säkerställer du att fakturorna skickas till rätt ställe.
Felaktig betalning
Om du råkat ange fel OCR-nummer när du betalade så kan vi inte matcha betalningen med rätt faktura, och den kommer därför att stå som obetald. Kontakta vår support och bifoga ett betalningskvitto från din bank, så hjälper vi dig att placera betalningen mot rätt faktura.
Om du har betalat en faktura som du anser vara felaktig, rekommenderar vi att du kontaktar vår support så att vi kan hjälpa dig vidare.
Återbetalning
Om du har betalat ett för högt belopp på en faktura, eller gjort flera betalningar med samma OCR-nummer, kommer det överskjutande beloppet automatiskt att återbetalas till dig. Du behöver inte göra något. Om betalningen gjorts via fil kan vår fakturapartner Billogram se ditt kontonummer, och pengarna överförs direkt till ditt konto. I andra fall skickas en betalningsavi med posten, som du kan lösa in på banken eller i vissa butiker.
Om du mottar en betalningsavi som du inte vill lösa in, kan du låta den förfalla. Detta tar cirka 45 dagar. När avin har förfallit returneras beloppet till Billogram, och vi kan antingen överföra pengarna till ditt konto eller använda beloppet som betalning för en kommande faktura. För att vi ska kunna genomföra detta behöver du skicka ett betalningskvitto till oss via chatt, där betaldag, OCR-nummer, belopp och kontonummer framgår.
Vill du påskynda processen kan du också skicka tillbaka avin till:
Bankgirot
105 19 Stockholm