Användare som svarar i växeln med kö (PLUS)
För att ställa in kö-funktionen så gör du enligt nedan:
Gå till fliken 'växel' i Telness-portalen och klicka på redigera (pennan) vid ditt växelnummer.
Du kommer då in i inställningarna för din växel.
3. Klicka på 'lägg till växelfunktion' och välj funktionen 'användare som svarar i växeln med kö' i menyn till höger.
4. När du lagt till den så kan du administrera ring-gruppen. Du kan döpa gruppen, lägga till suffix (3 siffror som syns bakom uppringaren nummer), välja ett röstmeddelande som ska spelas var 20:e sekund medan man väntar i kö samt lägga till dina användare som ska kunna svara i gruppen. Antingen en eller flera.
5. Klicka på knappen '+skapa nytt' för att lägga till nya användare. Fyll i namn och nummer till användaren och spara. Användaren kommer då komma upp som val i din lista, du behöver även bocka i personen/personerna om de ska kunna svara i gruppen.
6. Man kan max ha 5 personer i kö därefter går samtalet vidare till nästa steg. Vi rekommenderar att man har någon mer funktion efter ringgruppen tex meddelande eller röstbrevlåda.
Avancerade inställningar
För att bestämma hur arbetsfördelningen ska vara i ringgruppen kan man ställa in detta under avancerade inställningar.
1. Samtidig (standardmetod): Alla användare i kön rings samtidigt och den första som svarar får samtalet.
2. Sekventiell: Samtalet rings till användarna i en fördefinierad ordning. Om en användare är upptagen eller inte svarar, går samtalet vidare till nästa person i ordningen. Om ingen svarar, börjar processen om från första användaren.
3. Längst ledig: Samtalet går till den användare som har varit ledig längst. Detta säkerställer en jämn arbetsfördelning.
4. Kompetens: Samtalet rings till användare baserat på deras kompetensnivå, från högsta till lägsta. Den mest kvalificerade agenten prioriteras alltid. Ordningen ställs in bredvid varje enskild användare i er lista.
Förutom att välja vilken metod för samtalsdirigering som ska användas för varje PBX-kö, finns det flera andra viktiga konfigurationsalternativ som kan anpassas för att optimera samtalshanteringen:
1. Välj maxtid för uppringningsförsök: Administratören kan ställa in hur länge ett samtal ska ringa hos en användare innan det anses obesvarat och går vidare till nästa användare. Standardinställningen är 20 sekunder, men detta kan justeras beroende på behov.
Välj hur ofta kömeddelandet spelas: Det är möjligt att bestämma hur ofta kömeddelandet ska spelas upp för den som ringer in. Mellan upprepningarna spelas en ringsignal. När ett samtal är först i kön spelas meddelandet upp mellan varje ringsignal, vilket kan hjälpa till att hålla den som ringer informerad om sin plats i kön. Standardinställningen är också här 20 sekunder.
I videon visar vi hur du ställer in en kö för inkommande samtal i din växel. Detta är en PLUS-funktion och kostar 149 kr/mån per unik användare som du har i din växel.