2020 har nu kommit och gått. Det har varit ett år som verkligen präglats av pandemin och många har haft det riktigt tufft i år. Vi på Telness har haft stora fördelar med att ha en digital produkt som företagare har behov av och som vi kunnat fortsätta anpassa efter de nya kundbeteendena.
Det vi alltid varit så stolta över är vår fantastiska företagskultur och den har vi verkligen fått arbeta för att bevara under 2020. På Telness bryr vi oss genuint om varandra, våra kunder och engagerar oss i vår framgång. Både som bolag men också som individer.
Man kan kalla denna text en årskrönika eller bara en inblick i vårt år. Kanske är den bara skriven för oss själva. Oavsett är detta en sammanfattning av vårt år. Vad lyckades vi leverera? Vad kändes jobbigt? - Vår verklighets utmaningar och hur vi lyckades bli nästan dubbelt så stora, på distans. Allt detta och lite till senare i texten.
Tech-teamet.
Familjen växer.
Året börjar med visionen att vi ska bli fler Telnessare. När vi inledde 2020 var vi totalt 15 anställda men fick snabbt vårt första tillskott, HR-chef och COO – Camilla. Vi hade tillsammans på bolaget tagit fram målen och strategier för Telness under H1. Drivkraften var enorm och detta skulle bli året där Telness som bolag, verkligen skulle ta fart. Men vi behövde bli fler och satte därmed igång med vår rekryteringsprocess.
Den 17e mars blev det tomt på kontoret och vi alla började arbeta hemifrån. Vi tacklade utmaningen genom att hålla små interna utbildningar kring vad denna form av digitalisering innebar. Både för oss men också för våra kunder. Samtidigt försökte vi också hitta lösningar som snabbt skulle få oss att känna den tillhörighet till varandra som vi höll så kärt på kontoret. Videomötena blev fler. Incheckning och utcheckning ihop med dagens personliga mål. Öppna mötesrum där man kunde arbeta ”bredvid” varandra blev även ett sätt att bemöta ensamheten. Olika verktyg som till exempel Kahoot blev ett vanligt inslag nästan varje vecka för att försöka ha kul digitalt ihop.
Vi lärde oss bli bättre på distansarbetet och under våren lyckades vi rekrytera några riktiga stjärnor till vårt tech-team. Det visade sig vara en enormt lyckad satsning då de inte bara blev ett sammansvetsat gäng som genuint tycker om varandra, utan det låg även till grund för resten av årets stora satsningar på vår växelplattform. Men mer om det senare.
Verkligheten kom på besök.
Under en solig dag i augusti, efter flera månader av distansarbete fick vi äntligen chansen att ses igen som team på vår andra strategidag för år 2020. Vi träffades i Humlegården och där välkomnade vi även ännu fler till Telness-familjen! Nu hade även vårt sälj-team vuxit och Simon hade anställts som CMO. Under dagen höll vi olika innovativa workshops, kreativitets-övningar och lärde känna nya ansikten såväl som gamla. En otroligt värdefull dag.
Hösten kom. Vi fortsatte växa i personalstyrka. Teamen blev större och utmaningen att arbeta krossfunktionellt blev svårare. Vår VD och grundare Martina valde då att utmana oss med ett bingo-spel. Det gick ut på att interagera med kollegor från andra avdelningar och att vi skulle börja röra på oss mer där hemma. Detta var verkligen ett ljus i höstmörkret då många av oss aldrig vart på kontoret eller träffat varandra i det verkligen livet så att säga. Nu skapades plötsligt ett naturligt forum att samtala om precis vad som helst med vem som helst på bolaget.
Året gick mot sitt slut. Vi avslutade inte årets sista månad så starkt mot budget som vi ville men under decembers månadsmöte hände verkligen något speciellt. Vi hade våra sedvanliga workshops, men nu handlade mycket om att summera året. Och vi tror att alla kände en lättnad över att sammanhållningen i bolaget har fortsatt varit så stark. Trots att vi varit så långt ifrån varandra. Det blev som en urladdning av skratt och energi. Och Telness kändes verkligen som världens bästa arbetsplats igen.
Våra drömmar och kundernas önskningar.
Ett år som 2020 behövde ha höga ambitioner. Telness är unika med hur vi byggt upp vår plattforms struktur men för växeln behövde vi fortfarande förlita oss på leverantörer för att kunna driva samtalen.
Under 2020 var då ett av våra stora mål att bli självständiga och komma i mål med bygget av vår egna lösning. Det blev till slut november och projektet gick äntligen i mål. Vi ansvarade nu över alla våra kunders växelsamtal. Flytten gjordes över några nätter helt utan anmärkning på några störningar från våra kunder vilket självklart kändes enormt häftigt. Detta betydde även att vi nu kunde börja fokusera på att utveckla de funktioner som våra kunder efterfrågat eller lämnat feedback på. Helt utan externa hinder.
En tjänst som var hett efterfrågad och som vi nu äntligen kunde börja sy ihop var vår softphone. Det projektet är inte helt färdigt ännu men vi är en bra bit på vägen och jäklar vad bra den kommer bli. Vi är så taggade!
Men under året har vi som alltid gjort vårt bästa för att lyssna på våra kunders värdefulla feedback och några av de förändringarna som vi implementerade i vår portal var:
Höjde surfmängden på vårt 2GB abonnemang till 3GB och behöll självklart samma pris.
Värt att fira! 🎉🎉
Varje månad avslutar vi med ett månadsmöte och under de väljer vi ut 3 stycken kollegor som har vart extra bra på olika sätt. Vi kallar detta Telness-Celebrate och har en rad olika utmärkelser som varierar från månad till månad. Men nu är det dags att Celebrate-Telness och se vad bolaget hittat på för roligt under året
Vår Telness familj har även utökats genom att många av oss har fått små Telness-bebisar.
Men i faktiska anställda inledde vi året med att vara 15 stycken och nu har den siffran stigit till 25 anställda. Vi har alltså nästan blivit dubbelt så många. Så sjukt kul!
Det var ett spännande, utmanande och inspirerande år för Telness. Allt var verkligen inte en dans på rosor men tillsammans lyckades vi behålla det som gör oss till oss och vi är så tacksamma för att behovet av våra tjänster enbart blivit större under 2020.
Tack till alla kunder för att ni gör oss bättre och för att vi får chansen att hjälpa er nå nya höjder.