Det ska bli otroligt spännande att se vilka innovationer som påbörjades under 2020 och når ytan under året som kommer.
Med många år i ryggen inom telekombranschen kan man räkna med att vår vd, Martina Klingvall har både ögon och öron mot rälsen när det kommer till trendspaningar inom telekombranschen.
De senaste åren har hon spenderat med att bygga upp en egen operatör och som krönikör hos Telekom Idag delar hon nu med sig av sina spaningar för framtiden och hur nuläget ser ut i branschen.
[Uttag från Martina Klingvalls krönika i Telekom Idag - Läs hela artikeln på telekomidag.se]
Hur är läget i Telekom-Sverige just nu?
– Precis som övriga branscher så har Telekom blivit påverkat av omvärldensförhållanden i ett annorlunda och utmanande år på många sätt som präglats av Covid19-pandemin. Kundernas behov och förväntningar på smärtfria digitala tjänster och kundupplevelser har ökat dramatiskt, samt att en äldre målgrupp har invigts i digitala beteenden med rekordfart. Telekom-tjänster blir viktigare än någonsin – med de digitala kanalerna i framkant och där tjänster såsom mobila växlar, video-tjänster och bra uppkoppling i hemmet får en ännu större roll. Samtidigt kämpar Telekom-bolagen, precis som andra branscher med ändrade arbetsförhållanden i form av distansarbete och att samtidigt behöva vara starkare och mer innovationsbenägna än någonsin tidigare, säger Martina Klingvall.
Vilka händelser har betytt mest för utvecklingen 2020?
– Pandemin har inneburit att de allra flesta bolag får utmaningar internt och har behövt anpassa sig till drastiskt ändrade förhållanden för sig själva och sina kunder samtidigt. Behov och krav på effektiva och digitala interna processer ökar dramatiskt och distansarbete är en stor omställning för de flesta bolag, stora som små. Mycket fokus hamnar på det interna ledarskapet, medarbetarna i organisationerna, att fortsatt ha effektiva och värdeskapande arbetsprocesser samt kunna leverera på kundernas förväntningar digitalt. Flexibilitet, innovation och starka företagskulturer spelar därmed stor roll för huruvida telekom-bolagen fortsatt kan utvecklas för sina kunder eller kommer behöva lägga allt för stor kraft internt.