Varför leasa istället för att köpa?
Det finns många anledningar att leasa telefoner till företaget istället för att köpa. Se nedan för de tre anledningar vi tycker är absolut starkast.
1. Användandet – inte ägandet – är det som skapar värde
Med ett leasingavtal kan du se företagets telefoner som ett arbetsverktyg du köper som tjänst. Det största värdet är om olyckan är framme, då AppleCare+ försäkrar din telefon när du leasar hos PerMånad, med Telness. Om till exempel en skärm blir trasig kostar det endast 249 kr för ett snabbt byte via lösningen, istället för att lägga orimligt mycket tid och pengar på en vanlig reparation som kan kosta ca 4000 kr.
2. Dags att göra hårdvarulösningen hållbar?
Vi tror på att företagandet kan utvecklas och optimeras för att ge bättre påverkan på miljön. Hållbart företagande är framtiden och ett steg i rätt riktning är att sluta kasta gamla mobiltelefoner. Vid leasing lämnar du istället tillbaka hårdvaran till leasingbolaget efter hyresperioden, som då både ser till att den avidentifieras, raderas och återvinns. Du som kund får en återrapportering av säkerhetsraderas och återbrukad utrustning som ni kan använda i er egen miljöredovisning.
3. Frigör kapital
Precis som delbetalningsmetoder innebär leasing att du frigör kapitalet du annars hade använt till att köpa telefonerna som en engångskostnad. När man undviker oväntade utgifter (reparationer eller ersättningsköp) kan man också förutse kassaflödet betydligt bättre. Det blir också enkelt att budgetera med en fast månadskostnad som man dessutom får på en samlingsfaktura.
Vi var precis själva med om att en anställd som slutade lämnade tillbaka en helt ny telefon med en sprucken skärm som endast hade använts i två månader. Inte särskilt kul att återanvända den till en nyanställd, och en reparation skulle kosta 4000 kr (drygt hälften av vad en ny telefon kostar)! Då ångrade verkligen att vi inte själva hade bytt till leasing för länge sedan, eftersom vi hade sparat både pengar och frustration kring ett egentligen vanligt förekommande scenario.
Vi ser fram emot att hjälpa er frigöra mer tid till era företag och göra företagstelefoni smidig längs vägen. Vårt samarbete med PerMånad tror vi verkligen gör detta. En förutsättning är att de även precis som vi, har fått högsta betyg av sina kunder.