Hur skapar vi företagskultur digitalt?
Det är ovanliga tider just nu som kräver digital omställning för de flesta. Likt många andra företag har vi på Telness arbetat hemifrån de senaste månaderna. Det har lett till olika insikter i hur vi arbetar, vad vi gör annorlunda och vilka fördelar vi har fått från denna omställning. Därmed tänkte vi dela med oss av hur vi tar oss ann utmaningen och förhoppningsvis bidra med lite inspiration.
Sitter du hemma eller i rymden? 🚀
Videomöten är en av grundstenarna när det handlar om att bevara samhörigheten och kulturen inom bolaget. Därför är det viktigt att hitta rätt verktyg som passar er organisation. Telness började sin digitala omställning med en videomötes tjänst som heter Whereby, men befinner oss mitt uppe i en övergångsprocess till Microsoft Teams. I Teams finns massvis med roliga funktioner för att piffa upp tillvaron med. Ett enkelt sådant är att byta din videobakgrund till en rolig bild som generar stora härliga leenden hos dina kollegor. Det kan bli oerhört kul om man är lite kreativ!
Telness har tre veckomöten som hela bolaget närvara på. Dessa har döpts till ”Kick-start Monday”, Magic-morning Wednesday”, ”Kick-ass Friday” och är utspridda på titulerade dagar. Även om respektive team har sina egna interna avstämningar så betyder det att hela företaget träffas minst tre gånger i veckan och får avsluta den ihop. Vilket är ovärderligt för oss.
Tvåan är den första förloraren…
Varje onsdag under ”Magic-morning” är det dags för utsedd avdelning eller person att utmana resten av företaget. Här gäller det att vara på tårna och kämpa för att bli veckans vinnare! Utmaningarna ser olika ut och kan vara ansträngande, roliga eller till och med frustrerande. Ett härligt exempel på frustrerande utmaningar är att behöva nämna så mycket du kan inom en viss kategori. Glömde jag nämna att det också måste börja på bokstaven K? Självklart, finns det inte heller något i hela världen som börjar på den bokstaven. I alla fall inte under den minuten man har på sig...
En tjänst som vi är flitiga användare av är Kahoot vilket är en plattform där man till exempel kan skapa frågesporter. Spelreglerna brukar vara att man svarar så snabbt som möjligt och får poäng baserat på svarstiden och självklart om du hade rätt. Vi blev till exempel nu i veckan utmanade av vårt säljteam i frågesporten ”Hur väl känner ni oss?”.
Hörde jag BINGO?
Vår grundare och VD Martina, valde att utmana företaget med en Bingo-tävling som sträcker sig under en månad. Syftet med tävlingen var att driva mer interaktion, kommunikation och kultur mellan avdelningar, individer och i bolaget. Trots att vi sitter på distans. Spelreglerna är enkla – Varje uppdrag har ett nummer och en ruta. Du ska helt enkelt få fem i rad, även kallat BINGO!
Några av utmaningarna är att:
Ring en kollega du aldrig pratat i telefon med förut.
Be om feedback från en kollega
Boka in en video-lunch med minst två andra personer
Hjälp en person i ett annat team med något (t.ex. besvara en fråga eller lös ett problem).
“Gott snack” ❤️
För vår internkommunikation mellan avdelningarna använder vi oss utav tjänsten Slack. Där i har vi bland annat skapat en Slack-tråd som är vårt öppna forum. Inget jobbrelaterat utan allt mellan himmel och jord. Här har man möjligheten att berätta hur man mår, få pepp, slänga ut tankar fritt eller kanske dela med sig av något roligt. I denna kanal har vi även sett en ökning med typiskt "Bingo-skryt". Gissningsvis är det relaterat till vår pågående Bingo-tävling men det är svårt att vara helt säker.
Hoppas ni hittade något användbart i denna text som ni kan ta med er till era egna verkligheter. Företagskulturen är viktigare än någonsin och vi gör allt vi kan för att bevara vår.
Ta hand om er!
Mer från bloggen
Möt Emil Yliperttula – vårt energiknippe till försäljningschef
Emil Yliperttula är vårt energiknippe till försäljningschef. Han har en bakgrund inom en mängd olika branscher och har mer eller mindre jobbat med försäljning hela sitt yrkesliv. Han är en social och engagerad person som ser till individen snarare än kollektivet.
Vår analytiska medgrundare - Carl Sahlin
Carl är medgrundare till Telness och har en bakgrund som Civilingenjör inom industriell ekonomi från KTH. Han pluggade tillsammans med Telness grundare Martina, fram till att dom valde olika inriktningar i utbildningen. Under fem år jobbade han som aktuarie till den tidpunkten då han lockades att testa en ny utmaning, något helt utanför hans i övrigt ganska välplanerade karriär.
Nu sänker vi priset… igen! Denna gång på 30 GB företagsabonnemang
Vi sänker priset på ännu ett av våra företagsabonnemang! Denna gång går vårt 30 GB abonnemang från 429 kr/månad till 399 kr/månad. Det är alltså vår fjärde prissänkning inom de senaste två åren. 🎉