Ställ in din växel
Att ställa in sin molnbaserade telefonväxel från Telness är alltid busenkelt – men har man aldrig gjort det förut, eller har glömt hur man gör, kan man självklart behöva lite hjälp på traven!
Logga in på Telness.se
Du loggar in genom antingen ditt Bank-ID eller genom ditt telefonnummer och SMS-kod.
Välj ‘Växel’
Har du redan köpt ett eller flera fastnummer/växelnummer finns dessa listade under fliken ‘Växel’ i översiktsmenyn.
Välj den växel du vill redigera
När du valt växel hamnar du i vår växelkonfigurator. Den ser ut så här:
Om det är första gången du loggar in och ser din växel kommer den vara tom som i exemplet ovan, om ni har en byggd växel sedan tidigare hittar ni den och alla valda steg här.
Enkelt kan man förklara det så att varje steg i växelkonfiguratorn beskriver vilken kedja som tar vid när en person ringer upp ert telefonnummer. Det som ligger överst är alltså första steget och sedan byggs växelns funktioner på nedåt.
Tryck på ‘Välj vad som ska hända när kunden ringer’.
Som första steg väljer de flesta att lägga in ‘Öppettider’. Genom att lägga in öppet- och stängttider kan du ställa in vilken växelkejda som kickar in när ni har öppet – och vad som händer när ni har stängt.
Exempel: Vid öppet – välj ‘Knappval’ (PLUS-funktion) så att en meny av knappval spelas upp och inringaren får välja om de vill trycka “1” för att komma till godisavdelningen eller “2” för att komma till chipsavdelningen. Vid stängt – spela upp ett meddelande som ber inringaren att återkomma när ni har öppet, eller be personen att spela in ett meddelande.
Fyll på med funktioner efter era egna behov
Egentligen är det bara fantasin som sätter gränser för hur ens växel som ska se ut. Vissa kunder väljer enklast möjliga växel, andra bygger ett helt maskineri av actions. Detta är helt upp till dig!
–––
Klippet nedan ger en bra överblick över konfiguratorns gränssnitt nedan hjälper vår VD till att lösa ett par grundläggande funktioner i växeln:
Öppettider
Svarsmeddelande
Knappval (PLUS-funktion)
Kö (PLUS-funktion)
Enkelt, eller hur? Vill du ha hjälp med att konfigurera din växel är du självklart mer än välkommen att höra av dig till vår support. Du når supporten via chatten i nedre högra hörnet av din webbläsare och vi svarar oftast inom en minut.
Mer från bloggen
Du återvinner väl företagets mobiltelefoner?
Vi jobbar mycket med att se till så vi håller oss klimatsmarta i takt med att Telness växer. En viktig del av detta är även att kolla över hur vi tar hand om saker vi inte längre kan använda och måste bli av med.
Så skaffar du en företagsväxel
Vi skryter ju en hel del om hur enkelt det är att komma igång med vår växel. Låt oss visa dig, steg för steg, hur enkelt det är!
SKI Telekom 2019 – hur mår branschen?
Varje år släpper Svenskt Kvalitetsindex en branschundersökning om hur vi teleoperatörer sköter oss, enligt våra kunder. Undersökningen är ett av våra allra viktigaste tvärsnitt, i år blev vi positivt överraskade av resultatet.