Telekom 2018 vs. 2019
I mätningen från 2018 kunde vi se att företagskunderna generellt efterfrågade mer värdeskapande services och branschens snittbetyg var fortsatt lågt i jämförelse samma undersökning inom andra branscher. Kundnöjdheten inom företagstelefoni har ökat långsamt, sedan 2015 och även 2019 kan vi gladeligen meddela att vi ser en ökning. Förvisso är det en långsammare förändring än vi hoppades på när vi pratade om hockeyklubbseffekter i Telekom Idag, men det gäller att se saker från den ljusa sidan! Detta betyder kort att vi och andra aktörer blir bättre och bättre på att möta våra kunders förväntningar.
Ett helt nytt kundperspektiv
Vad beror då ökningen på? Väldigt många olika saker, tror både vi och Svenskt Kvalitetsindex själva:
– Det är ett resultat av ett systematiskt kundvårdsarbete och här är några leverantörer riktigt bra. Hela branschen har under de senaste åren fått ett helt annat kundperspektiv och det syns också på den positiva utvecklingen, säger Johan Parmler som är VD på Svenskt Kvalitetsindex, och ingenting kunde göra oss gladare. Det var med kunden i fokus vi startade Telness och så kommer det även att vara i fortsättningen.
– Det här med enkelhet är något som förbättrat nöjdheten de senaste åren, säger Johan Parmler. Allt ska fungera och enkelhet i kombination med att kunderna hittar rätt i abonnemangsdjungeln har gjort att branschen är inne i en positiv period. Krångel och otydlighet har däremot en extremt negativ effekt på kundnöjdheten, säger han också i rapporten.
Håller vi med? Ja, det gör vi. Vi delar den bilden helt och hållet. Att skapa en enklare tjänst och ett mer effektivt sätt att arbeta med telefoni är en stor anledning till att Telness grundades från första början och det vet vi att våra kunder märker när de testar och utvärderar våra tjänster.
Vårt löfte till nästa år är att göra allt som står i vår makt för att fortsätta höja ribban i branschen. Och så hoppas vi på att 2020 blir året då vi äntligen, äntligen får bryta oss loss från kategorin ’Övriga’ och får en egen stapel i undersökningen.
Källa: Svenskt Kvalitetsindex 2019