Så ser framtidens företagskommunikation ut – Telness visar vägen i Sverige
I en tid där bluffsamtal och bedrägerier ökar kraftigt är det viktigare än någonsin att kunna visa vem man är när man ringer. Med hjälp av Telness och Truecaller kan företag nu trygga sin kommunikation och visa sin identitet – direkt på mobilskärmen.
Bluffarna blir fler – men lösningarna hänger inte med
Bluff- och spamsamtal är inte bara ett irritationsmoment – de skapar verklig oro. Enligt Fredrik Kjell, Chief Operating Officer på Truecaller, identifierades över 1,7 miljoner nya “röda avsändare” under 2024 – och antalet bedrägeriförsök och bluffsamtal som Truecaller har identifierat har ökat flera tiotals gånger jämfört med året innan. Med “röda avsändare” avses de som oönskat försökt kontakta dig.
Vi har säkert alla någon erfarenhet av att vara mottagare av ett bedrägeri, antingen via samtal eller SMS. Globalt levererade vi flera miljarder varningar under 2024 och blir hela tiden bättre på att tidigt identifiera problemet.Fredrik Kjell, COO på Truecaller
Verifierade samtal = ökar svarsfrekvensen
Nästan 70 % av svenskarna känner oro eller ångest inför att svara på ett okänt nummer, enligt en SIFO-undersökning gjord på uppdrag av Truecaller. Det är en tydlig barriär – men också en möjlighet. När företag tydligt visar vem som ringer skapas en känsla av trygghet, vilket i sin tur ökar viljan att faktiskt ta emot samtalet.
Företag som har sitt fastnummer hos Telness kan få sina samtal verifierade hos Truecaller. Det innebär att företagsnamn och en verifierad identitet visas hos mottagaren när företaget ringer ut.
Det handlar om att ta kontroll över sin kunddialog och att skapa trygghet i varje kontakt. Att koppla en identitet till ett okänt nummer är värt mycket – och med verifierade samtal kan vi vara säkra på att rätt namn visas när företaget hör av sig. För företaget innebär det att mottagaren vet att de är de som ringer, eller har ringt, och att deras identitet presenteras på korrekt sätt. Det i sin tur leder givetvis till att svarsfrekvensen ökar och att man på ett bättre sätt kan nå sina kunder.Fredrik Kjell, Truecaller
Bättre service – färre frustrerade kunder
När supporten ringer upp en kund som väntar på hjälp, är det avgörande att samtalet faktiskt besvaras. Med ett verifierat nummer vet kunden att det inte är spam – utan den hjälp de själva efterfrågat.
Toleransen är låg när man väntar på support. Verifierade samtal gör att man vågar svara och därmed får snabbare hjälp. Vilket även leder till en positiv upplevelse hos kunden.Fredrik Kjell, Truecaller
Framtidens telefoni kräver tydlig avsändare
Många företag har idag svårt att nå ut till kunder via mail, medan telefonsamtal vanligtvis konverterar bättre än mailutskick. Med AI, automatisering och ökade samtalsvolymer på ingång, kommer telefonin leda till mer brus - och företag som inte kan visa vem de är riskerar att drunkna i mängden.
Det ställer högre krav på företagen att behöva visa sin identitet – annars kommer samtalen inte besvaras. Dels på grund av att det finns en osäkerhet, men också för att man inte vill slösa tid på samtal som man inte har något intresse av. Det är inte längre ett ‘nice to have’, utan ett måste.Fredrik Kjell, Truecaller
Dags att ta kontroll över dina samtal
Med Telness och Truecallers samarbete kan företag redan idag gå från att vara ett okänt nummer till en pålitlig aktör i kontaktlistan - det ingår helt kostnadsfritt för dig med fastnummer hos Telness t.o.m. 31 mars 2026. Det är enkelt och tryggt att komma igång.
Skaffa ett fastnummer hos Telness idag eller flytta över ditt befintliga företagsnummer - Kom igång här.
Vill du veta mer om samarbetet? Läs om Telness samarbete med Truecaller här.
Rekommenderade blogginlägg
Truecaller och Telness i nytt samarbete - erbjuder företag verifierade samtal
Truecaller och Telness inleder ett strategiskt samarbete för att öka tryggheten i företagssamtal. Genom samarbetet får tusentals svenska företag möjlighet att verifiera sin identitet på Truecallers plattform. Samarbetet innebär att Truecallers företagserbjudande, Truecaller for Business, gör sitt intåg på den svenska marknaden.
Ny tjänst från Telia stoppar bedrägerisamtal – tryggare telefoni för Telness kunder
Att bli utsatt för bedrägerisamtal har blivit en vardagsrisk för många företagare. Nu blir det tryggare med Adaptive Call Protection.
Mobil växel och fastnummer för företag | Telness – Smidig och flexibel företagskommunikation
Funkar till alla mobilnummer, oavsett operatör. Använd ett företagsnummer som dina kunder kan ringa. Anställda kan hjälpas åt att svara på samtal via sina mobiler. Skräddarsy företagets öppettider.