Kundporträtt: Treetop Innovation – IT-konsultbolaget med fokus på säkerhet
En av våra härliga kunder heter Treetop Innovation AB och drivs av Håkan Andersson tillsammans med bolagets fantastiska medarbetare. Treetop jobbar som IT-konsulter och erbjuder IT-säkerhetslösningar primärt för företag. Vi snackar med Håkan om Treetop och Telness. Häng med!
Hej Håkan, varmt välkommen till Telness blogg. Berätta gärna lite om dig själv och Treetop.
– Treetop Innovation skapades år 2000 av mig och min fru. Jag som VD och min fru, som ansvarig för ekonomi och personal. Vi är ett IT-bolag med två olika spår. Det ena är att hjälpa andra företag med sina IT-projekt, det vill säga vi hyr ut oss själva som konsulter. Det andra är ett IT-säkerhetsspår. Där hjälper vi primärt företag att säkra upp sina datorer mot ”brute force” attacker så att elaka människor, företag eller nationer inte kan hacka sig in företagens datasystem. Vi erbjuder ett verktyg som heter Syspeace och som säljs via webben på en global marknad. Tyngdpunkten ligger i USA, där vi har de allra flesta kunderna idag.
– På IT-konsultsidan har vi hjälpt företag som Unit4 (f.d. Agresso), Sveriges a-kassor, Handelsbanken, Scania med fler.
Besök Treetop på: www.treetop.se
Har du ett favoritprojekt du har tagit dig an på Treetop?
– Absolut. Det är ju vårt IT-säkerhetsprojekt som heter Syspeace. Meningen med Syspeace är Peace for the system manager. Att ha fred i organisationen och inte behöva oroa sig för ”brute force”-attacker. Syspeace skapades 2012 och har vuxit stadigt sedan dess. Många företagare vet vad DDoS (Distributed Denial-of-service) attacker är och även Ransomware, där faran är att få datorer låsta där lösensummor sedan behöver betalas för att få dessa upplåsta. Däremot är det många som inte riktigt vet vad faran är med brute force-attacker.
– När du vill tillhandahålla en tjänst på Internet, t.ex. ett system du byggt själv, en e-post server eller liknande, så kopplar du in datorn till Internet. Då exponerar du datorn för alla som också har tillgång till internet. Det betyder att vem som helst kan komma till din ”dörr” och rycka i den, se om de kan gissa rätt kontouppgifter för att få logga in och på så vis kunna hitta information för att senare kunna sälja vidare den till andra. Detta hjälper vi företag att minska risken för genom att tillhandahålla Syspeace, som stoppar brute force attacker.
Läs mer om Syspeace: syspeace.com
När bestämde ni er på Treetop för att välja Telness som er mobiloperatör?mobiloperatör?
– Vi har hitintills använt oss av en annan större aktör på marknaden. För ett litet tag sedan var det ett halvstort bolag som sysslar med mobilabonnemang som kontaktade oss. Allt såg jättebra ut fram till att vi skulle läsa igenom det finstilta och insåg att det skulle kosta oss många hundralappar om vi någon gång skulle vilja säga upp ett abonnemang, till exempel. Det var många skrivningar vi inte förstod och när jag tog upp detta med säljaren så vände han på klacken och sa, ”Vi ska nog inte leverera till er”. Telekombranschen har haft något av en gammal bilförsäljare-stämpel på sig därför att telekombolagen arbetar bara åt sig själva, inte sina kunder. Sedan kom Telness.
– Första gången jag fick höra om Telness var jag skeptisk eftersom jag har sett hur andra små- till medelstora telebolag beter sig. Jag blir mer och mer förvånad när jag börjar leta efter de där konstiga paragraferna, och jag hittar dem inte. Istället hittar jag enkla sätt att arbeta på, transparens och människor som brinner för att få jobba på ett bra företag. Där blev vi sålda.
Vad är skillnaden för er med Telness?
– Det finns många företag som säljer något som bara gynnar de själva och jag tror att människor börjar tröttna på den typen av affärsverksamhet. Så det Telness gör, det är någonting fantastiskt tycker jag. Se till att aldrig tappa den där gnistan ni har och komma ihåg vem det är ni hjälper, vilket är era kunder.
Stort tack till Håkan och Treetop för en fin intervju!
Besök Treetops hemsida för mer eller läs vidare om mobilabonnemang och mobil växel.
Med ❤️ från Telnessteamet
Mer från bloggen
3 anledningar att inte skaffa en mobil växel.
I denna artikel gör vi det enkelt för dig. Vi delar med oss av 3 anledningar att inte skaffa en mobil växel. Håller du med anledningarna vet du att en företagsväxel inte är något för dig.
Varför satsar företag på self-service?
Genom lyckad self-service blir kunderna nöjda, vilket är det absolut viktigaste. Men det öppnar också upp många nya möjligheter på olika plan inom företaget. Tiden som ett företag sparar in på att många kunder vänder sig till self-service går att lägga på andra faktorer i företaget. Till exempel på att förbättra andra funktioner hos företaget som kommer att gynna både personalen och kunderna. I denna artikel dyker vi in i hur Telness arbetar med Self-service.
Kundintervju Grebban: "Nu sköter vi vår administration med ett knapptryck"
Vi hälsar Grebban varmt välkomna till Telness! Grebban är en snabbväxande branding, design och e-handelsbyrå i Göteborg och Stockholm.