Mentimeter: Fem år av tillväxt och Telness-telefoni
När vi säger Mentimeter, vad tänker du då på? Om svaret är ”otrolig framgångsresa” så har du helt rätt. För fem år sedan när de valde att flytta över sin telefoni till Telness, var Mentimeter ett företag med 20 anställda och en klar vision för framtiden. Idag är de över 300 anställda och har gjort en häftig tillväxtresa.
Det har hänt stora förändringar hos Mentimeter sedan vi intervjuade dem senast. Därför pratar vi med Anna Gullstrand, Chief People & Culture Officer på Mentimeter för att höra hur de senaste fem åren har sett ut för bolaget.
Om Mentimeter
Berätta lite om Mentimeter. Vilka är ni? Vad gör ni?
– Mentimeter är ett SaaS techbolag med en Audience Engagement Platform (AEP) som gör det enklare att omvandla en publik från passiv till aktiva medverkare, för att lyssna och bli hörd.
– Vi förändrar i grunden kulturen för presentationer, föreläsningar och workshops inom näringsliv och utbildning från att prata till att lyssna. Oavsett om det är på plats, fjärrstyrt eller hybrid, skapar Mentimeter en unik, transparent och engagerande upplevelse för alla. Sedan lansering år 2012 har mer än 280 miljoner människor samlat åsikter, frågor och tankar genom vår dynamiska AEP.
Varför startade ni Mentimeter?
– Mentimeter började som ett weekend hack mellan fyra vänner som alla hade samma problem på jobbet: tråkiga möten. Av de fyra grundarna arbetar två av dem fortfarande operativt inom företaget – Johnny som VD och Niklas som CITO. Det som började som ett enkelt verktyg för att skapa omröstningar med realtidsvisualiseringar har vuxit till en fullserviceplattform för att engagera publik. Den låter användare skapa fina, interaktiva presentationer och enkäter för att sätta lyssnande i främsta rummet vid möten och lektioner med meningsfullt engagemang längs vägen.
De senaste fem åren
Senast vi intervjuade er var ca. 2018. Vad hade ni för mål då och vad har ni för mål idag?
– Under den tiden började vi ta fart, med vår användarbas som växte i takt med att fler och fler människor satt i publiken för Mentimeter-presentationer. På den tiden såg vi tillväxt i företaget, i antal användare och vi lade till fler och fler funktioner till kärnprodukten.
Idag har vi vuxit till att ha 14 miljoner presentatörer och 280 miljoner deltagare i mer än 220 länder och områden över hela världen. Som marknadsledare i vår kategori är vårt mål att behålla den positionen och att nå de uppskattningsvis 1 miljard kunskapsarbetare som produkten kan gynna.
– Medan vårt mål under år 2017 var att hjälpa enskilda presentatörer att själva lösa problemet med tråkiga möten, arbetar vi idag med att förändra kulturen för möten, workshops och föreläsningar i organisationer över hela världen. Vi fostrar en generation av lyssnande ledare som lever våra värderingar om inkludering, transparens och nöje.
Ni har växt från ca. 20 anställda till över 300, hur har resan sett ut sedan dess och vilka lärdomar har ni fått med er?
– Det är alltid fantastiskt att varje ny person som ansluter sig till företaget har med sig ny entusiasm, perspektiv, expertis och många andra positiva egenskaper. För oss har det varit väldigt spännande att ta in alla dessa egenskaper i företaget på en sådan regelbunden basis. Med det kommer det såklart praktiska utmaningar. Att ta in så många nya människor så ofta och försöka behålla en väldigt specifik företagskultur i processen kan vara en riktig utmaning.
Hur man gör en onboardingprocess smidig är något som vi har tränat mycket på vid det här laget! Och att ha en telekompartner som åtminstone gör den delen av processen enkel och okomplicerad är ett stort plus.
Har något ändrats i vad ni prioriterar hos er mobiloperatör då till vad ni prioriterar idag?
– Vi har fortsatt vara kunder av samma anledning som vi valde Telness till att börja med - er utmärkta kundsupport och den friktionsfria adminupplevelsen. Eftersom vi öppnade ett nytt kontor i Kanada förra året uppskattar vi också verkligen möjligheten att enkelt pausa och återaktivera vissa nummer och att vi kan mejla deras e-sim-kort istället för att skicka dem till kontoret.
– Vi är också imponerade av hur Telness har fungerat när människor behöver er som mest – till exempel öppnar upp gratis telefonsamtal till Ukraina och Iran, vilket är mycket uppskattat av våra kollegor som har vänner och familj i dessa länder.
Framtiden för Mentimeter
Vad är viktigast för er framåt? Några stora mål att nå eller särskilt fokus?
– Att ständigt förbättra vår produkt och fortsätta att leverera bra tjänster till våra kunder. Att upprätthålla en mycket speciell företagskultur genom mycket snabb tillväxt. Att utöka vår räckvidd och vårt uppdrag till fler och fler användare, organisationer och marknader.
Om ni kunde förutspå någon trend inom er bransch i framtiden, vad skulle det då vara?
– Det vore kul att kunna göra! Jag tror att om vi har lärt oss något av de senaste åren så är det att det är väldigt svårt att förutse framtiden och att den enda konstanta är förändring. Men om jag var tvungen att göra någon form av gissning är det lätt att se att, inom ramen för företagsteknologin, kommer produkter och tjänster att bli ännu mer sammanlänkade, integrerade och mer bekväma för användaren. Medan datadrivet beslutsfattande kommer att bli ännu mer framträdande, med användare som kommer att förvänta sig förmågan att analysera trender och se användning över tid - vilket är något jag föreställer mig att vi båda tänker på!
Stort tack till Anna och Mentimeter för att vi fick prata med er och få höra hur de senaste åren har sett ut! Vi är stolta över att ha kunnat kalla er kunder de senaste fem åren.
Vi på Telness använder själva Mentimeter för våra interna möten och kan skriva under på hur viktigt det har varit i vårt eget hybridarbete för att skapa interaktiva och engagerande möten.
Med ❤️ från Telness-teamet
Mer från bloggen
Telness rekryterar Vahdat Zehtab från Telia som ny VD
Telness välkomnar en av telekombranschens mest framstående profiler! Den 1 oktober ansluter Vahdat "Vadde" Zehtab, tidigare hos Telia, som vår nya VD. Ett spännande steg som markerar början på en ny era för oss och hela den svenska telekomsektorn.
Vad är en Softphone?
Har du telefonen och datorn som två av dina främsta arbetsverktyg? Då är en softphone verkligen något för dig. Läs denna artikel för att lära dig vad en softphone är och vilka fördelarna det finns med en softphone.
5 tips på hur företagare kan spara pengar på telefonin
Vill du spara pengar på din företagstelefoni? Johan Elerud har sammanställt fem tips som kan hjälpa dig att minska kostnaderna och komma igång med mer flexibla lösningar för ditt företag.