Hur ser uppdelningen ut mellan företagare och privatpersoner?
I en rapport från Post- och telestyrelsen presenterar de att den genomsnittliga surfmängden på ett företagsabonnemang i Sverige år 2019 landade på bara 2.93 GB. Efter att vi börjat djupdyka inom detta i Post-och telestyrelsens årliga rapport kom vi fram till att den stora ökningen i förbrukad surfmängd tillhandahålls till störst del av privata mobilabonnemang samt bredband (WiFi) såsom fiber, ADSL, mobila bredband etc.
Detta kan därför i mångt och mycket lett till att uppfattningen har varit att man är i mer behov av data på företaget än vad man faktiskt är. Ett privat mobilabonnemang förbrukade i snitt under förgående år 7.636 GB per månad vilket är ungefär 4.4GB högre än ett företagsabonnemang.
Trots att snittförbrukningen ligger strax under 3GB på företagssidan marknadsförs oftast de större paketen såsom 50GB och "obegränsat" även om det inte är vad marknaden är i behov av. Dessutom är det få företagare idag som får full kontroll på sin faktiska månadsförbrukning och lockas därför att välja ett större paket i de olika erbjudanden som presenteras för dem. En stor del av dessa paket kan till och med innebära en inlåsning i form av bindningstid i upp till hela 36 månader.
Så trots vårt ökade behov av internet och tillgängligheten till att vara uppkopplade dygnet runt behövs inte de stora datapaketen till abonnemangen.