Telness i Techarenan News: ”Att ha en stark kundrelation har varit extra viktigt”
Pandemin är långt ifrån över men nu har ekonomin under en tid visat tecken på återhämtning. Efterfrågan ökar, produktionen vänder uppåt och för många företag börjar bilden av det ”nya normala” att klarna.
Techarenan News har pratat med 20 svenska techbolag om hur situationen ser ut nu, vilka de stora utmaningarna har varit och vilka beslut som varit de allra viktigaste. – Nu har många företag börjat hitta sätt att bedriva verksamhet med anpassade förutsättningar, vilket gör att fler vågar ta beslut att köpa tjänster av varandra igen, säger Martina Klingvall, Telness.
Telness är en relativt ny mobiloperatör som med sin digitala och molnbaserade lösning riktar sig mot företag. Martina Klingvall är vd och grundare.
Ser ni en ljusning för er verksamhet efter våren?
– Vi ser att många företag har börjat hitta sina sätt att bedriva verksamheter med anpassade förutsättningar, vilket gör att fler företag vågar ta beslut att köpa tjänster av varandra igen.
Vilka har de stora utmaningarna varit och hur har ni tacklat dessa?
– För oss har det som för många andra varit en utmaning att just ställa om till att jobba 100 procent digitalt. Vi var ett av företagen som arbetade digitalt och i digitala verktyg som utgångsläge, vilket vi är väldigt tacksamma för, men det är fortfarande en omställning att inte träffas fysiskt i ledarskapet och kulturen – framförallt under en period där vi skulle onboarda en del ny personal.
En annan utmaning har varit att våra kunder påverkas i stor grad vilket gjort att vi såklart påverkas som följd av detta. Det har varit extra viktigt att ha en stark kundrelation och kunna vara flexibla i vårt erbjudande.
Har ni behövt skruva er affärsmodell med anledning av pandemin?
– Nej, inte direkt. Vår tjänst har nästan blivit starkare än tidigare då våra uspar varit att vi just är en digital tjänst med flexibla villkor. Skulle snarare säga att den har påskyndat trenden som vi satsat på från början.
Vilka beslut som ni har tagit under det senaste halvåret har gett störst effekt?
– Vi valde snabbt att bygga funktionen ”pausa” till våra kunder då vi såg ett behov av att göra just detta under rådande tider. Detta har varit otroligt uppskattat hos våra kunder som haft en mer osäker framtid.
Ser du att det kommer att bli några kortsiktiga respektive långsiktiga förändringar i er bransch?
– Jag skulle säga att trenden att kunna handla online, self service och krav på flexibilitet i avtal kommer bli standarder framåt även inom telekom. Kunder kan inte längre låsa in sig på 3 års avtal i tjänster som är beroende på antalet anställda, när denna kan ändras snabbt och man har under denna period sett exempel på hur dyrt det kan bli. Man vill heller inte längre behöva gå in i en butik för att handla eller göra enkla ärenden…
Har ni planer på att nyanställa?
– Vi anställer ett antal tjänster hos oss i dagsläget, så ja.
Planerar ni att gå in på nya marknader eller vertikaler?
– Vi går nu in på en internationell marknad med vår teknikplattform, för att hjälpa andra operatörer att digitalisera sina kundresor.