7 fördelar och nackdelar med att jobba hemifrån.
Aldrig har väl fokuset på att jobba hemifrån varit större. Under större delen av förra året tvingades många människor att ha sitt hem som sitt kontor. En inte helt konfliktfri ekvation.
Det nya året inleddes med kraftigare restriktioner än tidigare. Tillsammans behöver vi hålla i och hålla ut. Som under förra året måste många människor jobba hemifrån vilket inte alltid är helt lätt. Vi har listat 7 fördelar och 7 nackdelar samt verktyg man kan använda sig av för att vara så effektiv som möjligt.
7 fördelar med att jobba hemifrån.
1. Ställtid.
Professorn Bodil Jönsson introducerade för många år sedan begreppet ställtid. Det är den tid det tar för dig att förbereda dig för en uppgift. Man behöver kanske plocka fram rätt pärm eller siffror. Om man under den tiden blir avbruten förlängs ställtiden och koncentrationen på den ursprungliga uppgiften minskar. När du arbetar hemifrån kan du ostört se till att rätt saker finns för att kunna lösa din uppgift.
2. Organisera ditt arbete.
Teamarbete i all ära men att själv kunna organisera arbetsuppgifter är verkligen inte helt fel. När du arbetar hemifrån kan du själv lägga upp dagen, processen eller uppgiften utan att behöva ta hänsyn till andra.
3. Slipp pendla.
När du arbetar hemifrån slipper du att pendla till jobbet. Resan till kontoret är kanske inte längre än till det angränsande rummet. Här finns både pengar och tid att spara men också ett bättre samvete för miljön.
4. Koncentration.
Vi behöver människor runt omkring oss för att få energi och inspel. Fördelen med att arbeta hemifrån är att du själv styr vem du ska träffa, när och hur länge. Du får mer tid att koncentrera dig på det du ska göra och slipper människor som "bara har en kort fråga" eller post-it lappar med namn och nummer på.
5. Styr dina samtal.
Genom Telness mobila växel kan du själv styra hur du hanterar dina inkommande samtal. I vår app kan du ställa in ifall du är på lunch, gått för dagen, sjuk eller tillgänglig. Får du ett inkommande samtal som du skulle villa koppla vidare till en kollega kan du göra det under pågående samtal.
Dina kollegor kan alltid se din tillgänglighet i appen. På så vis kan ni samarbeta enklare med inkommande samtal trots att ni inte är på samma kontor och proffsigt koppla vidare kunden om så skulle behövas.
6. Ta pauser.
Det är betydligt enklare att ta pauser när du arbetar hemifrån. Du kan ta pausen när du vill och inte behöva vänta till att ”Bosse” för fjärde gången ska berätta vad han redan har sagt. Dina pauser och chanser till återhämtning är avgörande för arbetets resultat. Använd de tillfällena!
7. Möta människor.
Du kan träffa och prata med andra. Det finns en uppsjö digitala lösningar att ta till. Allt ifrån videosamtals lösningar som Microsoft Teams eller Whereby. Vad sägs om att börja skicka meddelande med Vaam som verktyg?
Annars finns det massa roliga digitala små spel man kan använda sig av för att öka gemenskapen och stämningen. Backyard är en stark rekommendation.
7 nackdelar med att jobba hemifrån.
1. Tekniken.
Det är inte självklart att man har samma möjligheter till uppkoppling och teknisk utrustning i hemmet som man har på sin arbetsplats. Men man får göra det bästa utav situationen och inte ta på sig arbetsuppgifter som kräver mer teknik än vad man har.
Här kan vår mobila växel återigen rekommenderas då den inte kräver mer teknik än en webbläsare och en app.
2. Arbeta mer.
Det kan finnas en risk med att man har svårt att avsluta arbetsdagen. Det är plötsligt mycket lättare att arbeta på kvällar och lediga stunder när kontoret är så nära.
Fall inte i den fällan. Ditt välmående är viktigt!
3. Distraheras.
Tvätten ropar från tvättkorgen. Disken skriker och golvet behöver dammsugas. Det är mycket som ska göras i ett hem. Var tydlig med vad som är arbetstid och inte. En välbehövlig paus behöver inte vara samma sak som att dammsuga.
4. Ergonomi.
För att orka med i längden behöver kroppen må bra. Kanske har man inte samma möjligheter att kunna sitta, stå och arbeta ergonomiskt hemma. Därför blir pauserna allt viktigare. Rör på dig och sitt inte stilla för länge.
Kör en klassisk stegtävling med några kollegor och bestäm ett litet pris som morot.
5. Isolering.
Det är något visst med att röra sig på en arbetsplats med andra. Bli inte isolerad utan ring och mysprata med dina kollegor eller kunder för att upprätthålla en god relation.
Vi körde en digital Bingo-tävling med målet att öka interaktionerna med varandra mellan avdelningarna. Då kändes tröskeln lite mindre ut ur isoleringen.
6. Överblicken.
När kaffemaskinen inte längre är en mötesplats och de spontana samtalen i förbifarten har försvunnit. Då är det lätt att överblicken av kollegornas arbeten också försvunnit.
Du kanske inte blir inspelad i lika många projekt längre och har svårt att bli sedd på samma vis som på kontoret.
Fråga någon från en annan avdelning ifall de vill följa med på en walk-and-talk. Det kan vara en trevlig och energigivande aktivitet för att hjälpa er få insyn i varandras vardag igen.
7. Inget miljöombyte.
Ganska snart kanske väggarna känns närmare och rummet mindre. Att ha samma miljö, dag in och dag ut, kan skapa tristess.
Rör på dig och gå promenader. Det mår både du och ditt arbete bra av.
Vad ska du ta med dig från artikeln?
Effektiviteten styrs inte bara av att du gör många saker eller att det du gör går fort att göra. Nej, effektiviteten är mer hållbar än så. Jobbet du gör ska utföras i rätt tid och på rätt sätt. Men det är också viktigt att du mår bra under tiden. Ditt välmående är minst lika viktigt som att arbetet blir utfört. Och därför får du inte glömma bort dig själv.
Att arbeta hemifrån har sina fördelar och nackdelar men håller just nu på att bli en självklarhet för många företag att erbjuda. Därför kan det vara bra att försöka hitta den struktur i vardagen som fungerar allra bäst för dig och ditt hem-kontor.
Mer från bloggen
Vanliga misstag i växeln.
I denna artikel går vi igenom vanliga växelmisstag som kunder kan råka ut för. Hoppas du inte känner igen några! 😉
10 tips på hur du skapar kundlojalitet.
För oss är relationen med våra kunder A och O och därför har vi spaltat ner våra 10 bästa tips på hur man skapar kundlojalitet till kunderna.
Möt Vaam - Nya generationens kommunikation.
Vi har intervjuat Josef Fallesen som är en av grundarna till techbolaget Vaam.