En fungerande relation mellan ditt företag och dina kunder är idag nyckeln till att skapa långsiktiga kunder. En nöjd kund hjälper både till att utveckla bolaget framåt men hjälper även med stor sannolikhet till att rekommendera ditt företag vidare till personer som också kan vara i behov av dina tjänster eller produkter.
För oss är relationen med våra kunder A och O och därför har vi spaltat ner våra 10 bästa tips på hur man skapar kundlojalitet till kunderna.
Precis som det är jobbigt att titta i ett stökigt skyltfönster är en oklar hemsida ett vanligt skäl till att kunden lämnar den. Det ska vara lätt att med en gång kunna se vad du säljer och hur kunden kan erhålla produkten.
Många kunder idag föredrar att chatta med någon i personalen istället för att ringa. Det är ett mycket effektivt sätt att komma med frågor och funderingar på och dessutom slipper kunden sitta med luren i handen för länge.
Många konsumenter tycker att det är jobbigt med reklam men har däremot ingenting emot att få erbjudanden då och då. Be dem att prenumerera på ditt nyhetsbrev eller fråga om du kan få behålla deras email för framtida kontakt.
En kul strategi är att erbjuda ett poängsystem där kunden likt ett dataspel uppnår högre nivåer vid varje köp. Belöningen kan bestå av specialerbjudanden, rabatter eller en extra vara.
Be dina kunder att recensera dina produkter. De är ett enkelt sätt att samla in feedback och är intressant för andra att läsa.
Lojalitet har ofta att göra med delade värderingar. Om du exempelvis är noga med hållbarhet eller är engagerad i en viss fråga kommer liktänkande kunder stanna vid din sida.
När en kund fyller år eller när en viss högtid annalkas är det alltid trevligt att få en hälsning eller gratulation. Även om kunden är medveten om att det går på automatik är det alltid kul att få en liten lyckönskning.
Om din kund får mer än vad som utlovats kommer denne i mångt och mycket alltid ställa sig positivt till detta.
Om en kund inte gillar något bör du lyssna! Även om du inte håller med är det viktigt att du ser den som en möjlighet att bättra på något.
Att ha hög kundlojalitet är alltid positivt men det är viktigt att du kan hålla det du lovar. Se till att dina erbjudanden är realistiska så att du inte förlorar på dem. Det är bättre att gå långsamt fram än att komma med en jättebonus som du sedan inte kan överträffa. Med en bra och trevlig service, hög kvalitet och god kommunikation kommer både dina nya och gamla kunder stanna vid din sida.
Vi hoppas våra tips kommer till användning och att vi tillsammans kan skapa hög kundlojalitet hos kunderna.
Med <3 från Telness-teamet.
-
Världens bästa support fortsätter verkligen att leverera! – oavsett dag i veckan eller tid på dygnet. Kul att kunna leverera snabb support till våra kunder! 😊
I denna artikel går vi igenom vanliga växelmisstag som kunder kan råka ut för. Hoppas du inte känner igen några! 😉
Här listar vi 7 fördelar och 7 nackdelar med att jobba hemifrån. Vi delar även med oss av verktyg man kan använda sig av för att vara så effektiv som möjligt när man jobbar hemifrån.