Telness app
Vad kul att du valt att bli Telness-kund! Vill du få ut det mesta av dina nya tjänster? Då är vår app precis vad du behöver! Vi har en superenkel och smidig app som fungerar både på iOS och Android.
Med Telness App har du full koll på ditt abonnemang och får din växel direkt i mobilen. För att komma igång med appen behöver du bara ha en växelanvändare kopplad till ditt abonnemang. Lätt som en plätt!
Detta kommer vi att gå igenom:
Kom igång med appen
Appens huvudmeny och funktioner
Vanliga inställningar
Redo att upptäcka hur Telness App kan göra din vardag enklare? Låt oss sätta igång!
1. Kom igång med appen
Börja med att ladda ned appen på App Store eller Google Play till din mobil. Scanna QR-koden via din telefon eller tryck på en av länkarna.
Logga in
Du kan logga in via det mobilnummer som du använder hos oss på Telness, antingen som abonnemang eller i en växelgrupp. Du får då en SMS-kod skickad till dig som du loggar in med.
Om du är en softphone-only användare du kan även logga in med din e-post. Då får du en kod skickat till den adressen som du sedan loggar in med.
2. Appens huvudmeny och funktioner
Sådär, nu är du inloggad i Telness app! Det är nu dags att gå igenom appens huvudmeny och funktioner. Efter detta kommer du förhoppningsvis kunna börja använda appen för alla dina behov. Huvudmenyn ligger längst ner i appen och innehåller följande knappar:
Låt oss nu upptäcka hur varje funktion fungerar och hur de kan göra din Telness-upplevelse smidigare och mer effektiv!
Nummer
Här ser du en översikt av alla växelnummer och växelgrupper som du ingår i. Om du har ett Telness mobilabonnemang med MEX aktiverat, kommer även ditt mobilnummer att visas här.
I denna vy kan du enkelt justera din tillgänglighet för varje växelgrupp och ditt mobilnummer om MEX är aktiverat.
Längst ner ser du din aktuella tillgänglighetsstatus. Tryck där för att uppdatera dina inställningar när det behövs.
Obs! Du ser bara de nummer som är kopplade till samma företag. Om du har växlar hos flera företag kan du växla mellan dem under ”Du” i menyn.
Ring
Här hittar du allt du behöver för att ringa utgående samtal direkt från appen. Du kan välja att visa något av dina växelnummer eller ditt mobilnummer när du ringer. Välj att ringa en av dina kontakter, ett nummer från samtalshistoriken eller använd knappsatsen för att slå ett nytt nummer.
Synka enkelt appen med dina telefonkontakter för smidig tillgång.
Om du inte redan har valt vilket nummer som ska visas vid utgående samtal, får du möjlighet att välja det varje gång du ringer.
OBS! För Android-användare: Om du väljer att visa ett växelnummer när du ringer ut, kommer du först att bli uppringd. När du svarar på det samtalet, kopplas ditt utgående samtal igång.
Brevlåda
Här ser du alla inspelade meddelanden från de växelbrevlådor du har tillgång till. Observera att detta inte är samma som din personliga röstbrevlåda för mobilabonnemanget, utan endast de brevlådor som är kopplade till dina växelnummer.
Inställningarna för varje röstbrevlåda hanteras i kundportalen under växelmenyn.
Support
Här kan du chatta med vår fantastiska support, direkt i appen! Vi svarar inom 1 minut. Bra va?
Du
Här hittar du alla dina inställningar och information om ditt abonnemang och förbrukning.
Ändra din status – Hantera vilka växelgrupper du vill vara inloggad i när du är tillgänglig eller upptagen.
Arbetsschema – Ställ in förinställda tider och dagar för när du vill vara tillgänglig.
Samtalsinställningar – Välj vilket nummer som ska visas när du ringer, eller ställ in så att du väljer vid varje samtal. Om du har ett Telness-abonnemang med MEX kan du även ändra vilket nummer som visas när du ringer från telefonen.
Abonnemang –Se din förbrukning för innevarande månad, byt abonnemang eller spärra SIM-kortet.
Ändra Språk – Byt mellan svenska och engelska.
Mitt företag – Om du tillhör flera växlar i olika bolag, kan du enkelt växla mellan dem här.
3. Vanliga inställningar
Här går vi igenom de vanligaste inställningarna i Telness-appen, så att du enkelt kan anpassa den efter dina behov. Följ våra enkla steg-för-steg-filmer! Vi hjälper dig att enkelt hantera:
Tillgänglighet: Lär dig hur du manuellt ställer in din tillgänglighet för olika nummer och hur du kan ändra den i appen.
Röstbrevlåda: Så här hämtar du meddelanden från din röstbrevlåda och navigerar bland dina inkomna meddelanden.
Arbetsschema: Upptäck hur du sätter upp ett arbetsschema för att automatiskt styra din tillgänglighet under veckan.
Hur ställer jag in tillgängligheten manuellt?
I den här videon visar vi hur du enkelt ställer in din tillgänglighet i Telness-appen. Vi går igenom hur du navigerar till dina nummer, ändrar din status mellan “tillgänglig” och “ej tillgänglig”, samt hur du justerar inställningarna för varje nummer manuellt.
Hur hämtar jag meddelanden från min röstbrevlåda?
Här lär du dig hur du hämtar meddelanden från din växelröstbrevlåda i appen. Videon visar hur du ser nya meddelanden, lyssnar på dem, transkriberar och ringer upp avsändaren. Vi visar även hur du filtrerar mellan olika röstbrevlådor och raderar meddelanden.
Hur ändrar jag mitt arbetsschema i appen?
Denna video visar hur du skapar och anpassar ditt arbetsschema i Telness-appen för att automatiskt hantera din tillgänglighet. Vi går igenom hur du lägger till block för när du är “ej tillgänglig” och hur du anpassar detta för olika dagar, inklusive inställningar för hela dagar.