Telness vänder till vinst - nu tar vi sikte på att bli Sveriges första AI-operatör
Telness redovisar ett resultat för 2024 som tydligt visar effekten av ett målinriktat och strukturerat förändringsarbete. Bolaget uppvisar en vinst om 1,1 miljoner kronor efter finansiella poster, en vändning från 2023 års förlust på -3,6 miljoner, samtidigt som antalet företagskunder ökade med 10 % under 2024. Under inledningen av 2025 har tillväxttakten dessutom accelererat ytterligare, med en takt som redan pekar mot det dubbla. Med fokus på mikro- och SoHo-företag, hög kundnöjdhet och ökad operationell skärpa ser bolaget nu en långsiktigt hållbar lönsamhet ta form.
Strukturellt skifte mot lönsamhet
Vi har varit lönsamma tidigare, men 2024 markerar en viktig milstolpe. Det här är inte tillfälligt, utan resultatet av ett genomgripande och långsiktigt arbete. Vi har förbättrat våra interna processer, renodlat vårt erbjudande och fokuserat stenhårt på rätt kundsegment.Vahdat Zehtab, VD på Telness
I en marknad präglad av försiktighet, ökad osäkerhet och färre företagsstarter har Telness lyckats öka både kundbasen och sin intäktsnivå, om än marginellt, till 35,7 miljoner kronor (35,0 Mkr föregående år).
Det är ingen explosionsartad omsättningstillväxt, men vi växer, vi gör det lönsamt och vi gör det med starkare kassaflöde än på flera år. Vår kassa har ökat med nästan 5 miljoner kronor, en förbättring på över 160 % jämfört med ifjol. Det är precis så vi vill bygga Telness hållbart, fokuserat och med full kontrollVahdat Zehtab, VD på Telness
Digital enkelhet och kundupplevelse som konkurrensfördel
Telness fortsätter attrahera unga och teknikdrivna företag som söker smidiga, digitala lösningar. Just enkelheten i erbjudandet, från onboarding till löpande administration, är en nyckelfaktor i bolagets ökande kundnöjdhet och segmentpenetration. Det är också en tydlig differentiering i en annars komplex och trögrörlig bransch.
Utvecklat erbjudande med siktet inställt på Sveriges första AI-operatör
Under 2025 fortsätter Telness att utveckla sitt erbjudande med stort fokus på att ta nästa strategiska kliv: att bli Sveriges första AI-drivna operatör. Vi har redan nått en hög grad av automatisering i hela kundresan, från onboarding till avslut, och har därmed byggt en teknisk grund som få i branschen kan matcha.
Nästa steg är att växla upp detta till en AI-baserad operatörsupplevelse där proaktivitet, realtidsinsikter och självförbättrande kundupplevelser står i centrum. Strategiska partnerskap med aktörer som Eniro och Truecaller, som redan är lanserade, spelar en viktig roll i detta ekosystemskifte och fortsatt utveckling av vårt partnernätverk är en prioriterad del av agendan framåt.
Stark start på året
De första månaderna av 2025 bekräftar att strategin fungerar. Tillväxten i antalet företagskunder är redan betydligt starkare än under fjolåret och pekar mot en takt som motsvarar nästan det dubbla jämfört med 2024. Bolaget ser samtidigt fortsatt förbättrad försäljning och en tydligt förstärkt varumärkespositionering.
Vi har hittat vår kärna nu skalar vi och tar positionen som Sveriges första AI-operatör. Det handlar inte om framtiden. Det händer redan här och vi vill leda utvecklingen.Vahdat Zehtab, VD på Telness
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Vahdat Zehtab
VD, Telness AB
vahdat@telness.se
Rekommenderade blogginlägg
Truecaller och Telness i nytt samarbete - erbjuder företag verifierade samtal
Truecaller och Telness inleder ett strategiskt samarbete för att öka tryggheten i företagssamtal. Genom samarbetet får tusentals svenska företag möjlighet att verifiera sin identitet på Truecallers plattform. Samarbetet innebär att Truecallers företagserbjudande, Truecaller for Business, gör sitt intåg på den svenska marknaden.
Telness och Martin & Servera i nytt partnerskap – förenklar vardagen för företag i restaurangbranschen
Martin & Servera och Telness inleder ett nytt partnerskap med målet att förenkla vardagen för företagare inom restaurang, café och catering.
Så väljer du rätt mobilabonnemang för ditt företag
Att välja mobilabonnemang för företag kan verka enkelt vid första anblicken. Men när du väl börjar titta närmare dyker det ofta upp frågor: Vilket abonnemang passar vårt behov? Vad händer om företaget växer? Finns det dolda kostnader?