Martina Klingvall om konsten att våga (miss)lyckas
Vad är det som krävs för att driva ett framgångsrikt bolag med ett team av olika personligheter och kompetenser? Enligt oss på Telness handlar det mycket om en öppen företagskultur där misslyckandet står i vägen för kreativitet och nytänkande. Målet är ju inte att misslyckas, men rädslan att göra det borde inte vara större än viljan att våga utmana sig själv.
Nu kan du läsa Martinas krönika i Handelsbankens Private Banking tidning ‘Conversations’ om “Konsten att våga (miss)lyckas”.
Konsten att våga (miss)lyckas
- Martina Klingvall
Har ni en företagskultur som gör att ni vågar försöka eller har du en rädsla för att misslyckas som kreativitet och handlingskraft?
Det pratas ofta om misslyckanden nu för tiden. Alltifrån att ”misstagens mästare” är ett konferenstema till att ”Fuck up nights” börjar etableras. Är det då bra att misslyckas? Själv gillar jag såklart att lyckas mer än att misslyckas. Men jag lyckas inte alltid och för att våga kan inte en rädsla för att misslyckas få komma i vägen.
Det är tufft att starta eget företag och att vara entreprenör. Inte minst när man tävlar mot miljardbolag som närmsta konkurrenter. Vi ville utmana med en enkel, digital lösning för företagstelefoni. Att bygga en ny mobiloperatör från början och utifrån ett blankt papper har gett oss helt andra förutsättningar i en (förvånansvärt) analog telekombransch. Men att utmana innebär samtidigt att vi hela tiden försöker göra saker som varken vi eller någon annan har gjort tidigare och vi är därför oftast utanför vår bekvämlighetszon.
Nu, i en tid som ständigt förändras och utvecklas, är viljan och modet att utmana, innovera och förändra en förutsättning för att överleva. Det gäller både start-ups och äldre organisationer. Det är därför viktigare än någonsin att rädslan för att misslyckas inte dödare kreativiteten och handlingsförmågan. Hur gör man då för att skapa en utmanande miljö där misslyckande inte är något som skrämmer bort modet att försöka och testa nytt? Jag tror att det är viktigt att både ifrågasätta gamla sanningar och utmana sig själv varje vecka. Vi diskuterade tidigt hur vi mer aktivt skulle kunna jobba med att bli bättre på att reflektera och skapa en kultur där vi hela tiden lyfter fram modiga initiativ och delar med oss av våra lärdomar när vi inte nått hela vägen eller inte lyckats alls.
Diskussion resulterade i att vi införde ”Veckans fail” på varje fredagsmöte, där vi summerar veckan som gått. I praktiken innebär det att alla delar med sig av ett ”misslyckade” och vad man lärt sig från det. Vi öppnade på så sätt upp för samtalet kring misslyckanden och säkerställde att vi drog lärdomar från dem och i stället uppmuntrade initiativen. Det har blivit en succé!
Kan traditionella företag göra samma sak som de som startar från ett blankt papper? Självklart. Det är varje individs prestation och initiativförmåga, varje dag och över tid, som ger resultat i slutändan. Och här blir företagskulturen en avgörande faktor. Om man lyckas skapa en miljö som uppmuntrar försök till nya lösningar i stället för att låta rädslor hämma kreativiteteten tror jag man har hittat ett framgångsrecept. Det är just detta jag tror att många börjar inse.
Ett initiativ som ”Veckans fail” kan till exempel vem som helst införa. Det kräver varken teknisk utveckling eller en viss typ av kompetens. Allt handlar om att aktivt och kontinuerligt driva aktiviteter, medvetna diskussioner och initiativ kring ämnet.
Jag vill vara tydlig med att jag inte tycker det är ett mål i sig att misslyckas, vilket lätt kan missförstås. Initiativet ”Veckans fail” gör att jag och mina medarbetare kan våga vara kreativa och testa nya saker. När jag känner mig trygg i att utmana mig själv känns uppsidan med att lyckas större än rädslan för motgångar. Och vågar jag försöka kommer jag antingen att lyckas eller åtminstone lära mig något på vägen!
Mer från bloggen
Möt Saga Andersson: ”Det var som skrivet i stjärnorna att jag skulle börja på Telness”
Vi på Telness tycker det är viktigt att utveckla människor – därför ser vi alltid över möjligheten att ta emot praktikanter när förfrågningar kommer in. När Saga Andersson frågade om hon fick göra praktik i Telness marknadsteam var svaret självklart.
Vi välkomnar Julia Hellkvist till Telness
Telness teamet fortsätter att växa i takt med att vi tar större plats på marknaden. Nu är det dags att välkomna vår Content Manager Julia Hellkvist!
Martina Klingvall i Engagemangspodden
Vill du veta mer om hur vi på Telness jobbar för att höja förväntningarna man kan ha på sin mobiloperatör? Nu kan du höra mer om det i det nya avsnittet av Engagemangspodden med vår vd och grundare, Martina Klingvall.