84codes – Fyra år med Telness och hur de växte som bolag remote
Vad är A och O för ett framgångsrikt företag där alla anställda jobbar på distans? Jo, kommunikation. Det är fyra år sedan IT-företaget 84codes valde Telness, och de är fortfarande lika nöjda idag som de var då.
Idag dyker vi lite djupare med Linnea Johansson, COO på 84codes för att höra hur de senaste åren sett ut och hur de har lyckat hålla huvudet ovanför ytan med hjälp av en bra företagskultur.
84codes bolagsresa
År 2019 var de ett team på 18 personer, jobbade redan remote och hade som mål att kunna leverera bra tjänster för deras kunder och utvecklare. Idag är de ett större team, levererar fortfarande på samma mål i över 100 olika länder och har själva teammedlemmar som jobbar världen över.
– Idag är vi 29 personer som jobbar i moderbolaget här i Sverige men vi har även tre teammedlemar i USA, två i Nya Zeeland och en i Budapest som jobbar med vår support. Eftersom våra kunder befinner sig i många olika länder vill vi att de ska kunna få hjälp när de behöver det, oavsett tid på dygnet, berättar Linnea.
Deras tjänster
84codes huvudsakliga tjänster, hosting av meddelandeköer, gör att exempelvis en matbeställningsapp, träningsapp eller hemlarmstjänster kan kommunicera inom systemet via en meddelandekö istället för att delarna av systemet kommunicerar direkt med varandra. Det utgör i sig en säkerhetsbarriär för oväntade app-krascher.
– All kommunikation som går genom meddelandekön sparas tills uppgiften är slutförd. Kraschar en del gav appen går inte hela tjänsten ner. Många IT-system idag är byggda så, det kallas för mikrotjänstarkitektur. Om du exempelvis ska beställa en pizza online väljer du pizza, betalningssätt och skriver in en adress dit pizzan ska levereras. Sen går alla dessa uppgifter in i en meddelandekö som i sin tur fördelar uppgifterna till banken, budfirman och pizzerian. Inom en timme har du en rykande färsk pizza vid farstun, säger Linnea.
Kulturen är det viktigaste
Att bygga och växa ett företag under en pandemi är inte enkelt. Då 84codes arbetat remote sedan start var det ändå möjligt för dem att snabbt anpassa sig efter de senaste årens världshändelser och utmaningar.
– Vi har försökt fokusera och hålla siktet framåt de senaste åren. Vår tjänst är digital och tillför en viktig del för våra kunders verksamhet vilket betyder att vi växer som bolag och det är kul. Det viktigaste för oss är ändå att vi behåller kulturen, viktigare än att vi ska växa.
Tack vare planerade aktiviteter, både digitala och fysiska har de lyckats skapa en företagskultur som sträcker sig mellan olika världsdelar.
– Det är såklart en utmaning med kommunikation på distans, vi pratar mycket om det. Det vi har gjort är att skapa en hel del icke-arbetefokuserade kanaler i Slack där vi kan prata med varandra om allt från vasaloppet till trädgårdsarbete för de som vill visa upp sina blommor. Sedan har vi även under julen någon gång haft virtuell bakning av pepparkakshus för att skapa lite roliga aktiviteter när vi inte kunde ses.
Fyra år med digital telefoni och snabb support
När 84codes först bytte till Telness var de i en tillväxtfas och behövde kunna internetdela mellan olika enheter då de på grund av säkerhetsrisker inte får arbeta på osäkra nätverk.
– Vår vd Carl hade sett något om Telness någonstans och tipsade oss att kolla upp det. För oss var det primära att tjänsten enkelt skulle kunna skötas digitalt, varför valet föll på Telness.
Efter fyra år har de fått chansen att använda portalen och på riktigt känna av hur det är att vara Telness-kunder.
– Jag har själv haft mycket kontakt med er support i chatten och alla gånger har det varit en exemplariskt snabb chatt. Även om portalen inte hade funkat hade det räddats av att chatten är så bra.
När det kommer till fördelarna med Telness berättar Linnea att tekniken har gjort det enklare att hantera alla kollegors abonnemang.
– Vissa vill ha eSIM, andra vill ha extra datasim eller kunna höja eller sänka surfen när de vill. Nu när vi växer vill vi att det ska vara enkelt att kunna koppla på fler mobilabonnemang. Varenda gång vi ska flytta över ett nummer så säger någon ”Va, var det så enkelt?” och när kollegor har hört av sig till mig och velat haft mer surf så har jag kunnat godkänna det med knapptryck.
Hur ser framtiden ut för 84codes och branschen?
Framtiden ser ljus ut för 84codes och de har mycket att se fram emot – Att fortsätta utbilda kunder kring tjänsterna och att skapa fler tillfällen där teamet kan ses.
– Vi vill fortsätta växa, optimera tjänsten och se till att vi kan hjälpa företag jobba smidigare genom att flytta sin gamla databas till något mer automatiserat. Kultur och välmående är också viktigt. Vi hade en träff i Stockholm nu ganska nyligen, sedan har vi julbord i december och ett besök till ishotellet inplanerat. Det ska bli kul att få visa upp Sverige för de som inte bor här.
Med den digitala utvecklingen som sker i samhället idag så efterfrågar allt fler kunder en mer stabil och skalbar infrastruktur.
– I den flytten är vi en viktig spelpjäs. Våra tjänster är enkla att skala upp och växa med, avslutar Linnea.
💻 💻 💻 💻 💻 💻
Stort tack till Linnea och 84codes för att vi fick prata med er och höra hur resan sett ut sedan sist. Vi är stolta över att ha er som kunder och ser fram emot att se er växa och utvecklas!
Mer från bloggen
Så har ni gjort oss bättre 2022
Ytterligare ett år passerat där Telness support fortsätter leverera fantastiska siffror och där våra tjänster fortsätter utvecklas till det bättre tack vare all den feedback vi får in från våra kunder.
Telness firar 5 år
5 sätt Telness har blivit bättre tack vare kundfeedback genom åren
Ställ in din växel på (typ) en minut.
I denna guide går vi igenom hur enkelt det är och vilka stegen är för att komma igång med din nya växel från Telness. Häng med!