Möt Roberta: Gräsklipparen med ett hjärta av guld och ett SIM-kort från Telness
Ni som är kunder eller hört talas om Telness vet säkert redan att vi erbjuder mobilabonnemang och mobil växel till framtidens företagare i Sverige. Visste ni att vi också erbjuder IoT SIM-kort till uppkopplade smarta prylar? Låt oss berätta mer. Rättare sagt, låt Roberta berätta mer.
Roberta är en robot-gräsklippare som befinner sig hemma hos en av våra fantastiska företagskunder: Håkan Andersson, VD på Treetop Innovation AB. Roberta använder sig av Telness IoT-SIM för att utföra sitt dagliga arbete.
Hej Roberta, det är så härligt att få träffas. Berätta lite om dig själv, vem är du och vad gör du?
– Jag är den som ser till att det blir fred hos familjen Andersson. Vi bor ute på Ingarö och där har vi en hyfsat stor gräsmatta. När mina ägare flyttade ut hit såg de att grannen hade en robotgräsklippare från Husqvarna som heter Robert, eller ”Robban” som han då kallas. Det föll sig då ganska naturligt att döpa mig till Roberta. Robert är en tjusig kille med bra arbetsmoral och vassa knivar. Man känner intresset vakna och kanske vankas det en kull nya små robotgräsklippare till våren, vem vet…
Hur ser en vanlig dag ut för dig?
– Jag brukar vakna klockan 8 ungefär. Då går jag ut från min laddstation, som jag kommit att se som mitt eget lilla bo, sträcker på mig, tittar runt omkring och tänker ”Ska jag gå till framsidan av trädgården eller baksidan?” innan jag börjar klippa. Sedan när jag blir trött går jag tillbaka till mitt bo för att ladda upp min energi igen.
Hur kom det sig att du skaffade ett Telness SIM-kort?
– En av de förträffliga sakerna med att vara robotgräsklippare är att mina ägare enkelt kan kommunicera med mig. Jag kan tala om vart jag befinner mig och de kan ge mig kommandon som ”gå till laddstationen”, ”sänk klipphöjden” eller ”nu är det lite trist väder, gå inte ut och jobba nu”. Jag kommunicerar med hjälp av GPRS via telenätet och det är där Telness kommer in.
– Telness tillhandahåller en tjänst som gör det möjligt för mig och andra smarta IoT-enheter att på ett kostnadseffektivt sätt kommunicera med de som behöver ha information om vad som händer. Det är ju den biten ni gör så bra!
Sist, Roberta, du låter som en flitig arbetare. Har du några tips på hur man får en produktiv arbetsdag?
– Absolut! Balansera intresse och vila. Det är väl det absolut viktigaste. Och att se till att om det inte behöver arbetas idag så är det helt okej att inte göra det. Om det regnar eller liknande så går det bra att sitta i boet och mysa och kura.
⚡⚡⚡⚡⚡
Tack Roberta och Håkan för att vi fick prata med er. Det här är vår första intervju med en robotgräsklippare men kanske inte vår sista… Vem vet?
Vi är stolta över att kunna hjälpa Roberta kommunicera med sina ägare och att vi kan hjälpa till att leverera IoT-lösningar till smarta prylar som henne.
Behöver du IoT-SIM till ditt företags smarta prylar? Chatta med oss så hjälper vi dig!
Mer från bloggen
Så spelar du in det bästa svarsmeddelandet till din växel
Som företag är det viktigt att inte låta dina kunder bemötas av en oprofessionell tystnad eller ett kryptiskt meddelande. Vi har sammanställt våra bästa tips för ett riktigt bra svarsmeddelande i växeln.
5 anledningar att skaffa ett fastnummer till ditt företag
Ett fastnummer till företaget kan vara en bra backup till chatt- eller mailverktyg och kan hjälpa dig få mer personlig kontakt med dina kunder samtidigt som du slipper riskera att missa viktiga affärer. Därför ger vi våra 5 främsta anledningar till att skaffa ett fastnummer till företaget.
Möt Emil Yliperttula – vårt energiknippe till försäljningschef
Emil Yliperttula är vårt energiknippe till försäljningschef. Han har en bakgrund inom en mängd olika branscher och har mer eller mindre jobbat med försäljning hela sitt yrkesliv. Han är en social och engagerad person som ser till individen snarare än kollektivet.