Möt Adam och Jennie – Från Affärshögskolan till Telness
”Glöm all teori – Get your hands dirty” är frasen som våra nya praktikanter, Adam Larsson och Jennie Rönnskär fick göra sin entré till på Telness marknadsavdelning.
I denna intervju kommer vi låta våra kära praktikanter berätta om vad de tar med sig från sin utbildning som Konceptutvecklare, vad de har för intryck av Telness efter en månad och vad för insikter de nu införskaffat sig. Men vi börjar med att låta dem introducera sig själva.
Hur skulle ni beskriva er själva?
Jag är en rätt ostrukturerad person som försöker ge ett sken av att jag har koll på läget. I verkligheten älskar jag att vara impulsiv och går all in för vad som fångar mitt intresse. Jag är bra på att vara glad och är expert på att skratta vid rätt tillfälle. Humor är verkligen något jag håller kärt. Vad jag är sämst på är nog att vara envis.
Jag är född och uppvuxen i Skellefteå som är en liten ort ca 80 mil norrut från Stockholm, där jag nu är bosatt sedan 6,5 år tillbaka. Som person är jag positiv till allt vad livet har att ge med en inställning att allting löser sig. Till skillnad från Adam är struktur mitt andra namn. Älskar att spendera tid med vänner och familj helst ute i naturen. Skidåkning är en favoritaktivitet och jag besöker gymmet då och då, eller åtminstone försöker.
Vad läser ni för utbildning?
Vi läser en YH-utbildning som heter Affärsinriktad Konceptutvecklare på Affärshögskolan i Stockholm. Vår utbildning är bredare jämfört med andra, mer nischade, YH-utbildningar. För att förtydliga så kan ett utdrag från vår kurslista se ut som följande: Marknadsföring, Försäljning, Agil-projektledning, Ledarskap, Affärsekonomi och Konceptutveckling. Ni förstår nog vad vi menar. Summa summarum, fasiken vad mycket vi fått lära oss.
Vad har ni fått lära er?
För att inte grotta ner oss för mycket eller dela med oss av varje liten lärdom, kan vi istället försöka summera den röda tråd som följt oss genom våra kurser. Nämligen ”Pitchen”. De flesta av oss har nog sett TV-programmet ”Dragon’s den” och antingen blivit imponerade av vad de presenterar eller skrattat åt deras magplask. Bakom deltagarnas pitch är det, oftast, enormt mycket arbete och man skulle kunna säga att det är det arbetet vi fått lära oss.
Vi har alltså fått skapa olika former av koncept, antingen utifrån befintliga produkter eller helt från tomma intet. Därefter ska det undersökas. Finns det en marknad? Vad behövs från ett företag för att förverkliga detta? Vad innebär konceptet för ett varumärke? Hur kan man sälja konceptet? Hur gör man det lönsamt? Och hur kommunicerar man detta till kunderna?
Med dessa frågeställningar som grund har vi, i nästan varje kurs, fått teoretiskt skapa ett koncept som vi anser att ett existerande eller fiktivt företag ska utföra. Därefter, i sann ”Dragon’s den” anda, presentera vårt arbete genom en magisk pitch efterföljt av rungande applåder. Tyvärr utan investeringar, det hade inte CSN uppskattat.
Vad hade ni för förväntningar inför LIA:n?
Förväntningarna inför starten på LIA:n är väldigt svåra att formulera. Vi visste inte riktigt vad en marknadsavdelning på Telness innebar, utan hade nog snarare en bild av att nu skulle vi få börja implementera allt vi lärt oss. Det som dock var en självklarhet var de skyhöga förväntningarna på Telness företagskultur som man hade hört så mycket om.
Nu har vi vår praktik på distans eller hemifrån vilket, trotts alla de utmaningar som kommer med det, inte vart ett hinder. Det är fantastiskt att man har fått en sådan team-känsla av att knappt träffat varandra. Känslan är verkligen att Telness har hittat rätt person för rätt plats genom hela bolaget.
Hur uppfattar ni Telness?
Vi uppfattade Telness som en kundorienterad operatör med väldigt moderna och användarvänliga tjänster. Kommunikationen utåt kändes rätt i tiden och tjänsterna var både enkla och smarta. Vilket är ett enormt plus, om inte ett måste, när man riktar in sig mot företag och framförallt entreprenörer.
Vad vi nu vet och vad som verkligen har imponerat på oss är att Telness faktiskt är ett techbolag som digitaliserar branschen. Telness har lyckats bygga en egen telekom-plattform som genom digitalisering av flöden, processer och hantering, gjort att allt blir skalbart.
Vad som nästan imponerar på oss ännu mer, är hur de arbetar med kunderna. Då menar vi inte bara bemötandet av världsklass utan att de har kunderna som utgångspunkt för varje steg i innovationen. Dagligen strömmar det in feedback från kunderna som säljare och supporten tar emot. Dessa sorteras upp av Tech-avdelningen och blir en del av deras backlog. Är det någon feedback som behöver förtydligas eller där man vill förstå behovet bakom - då ringer utvecklingsteamet upp och pratar direkt med kunden. Helt fantastiskt om du frågar oss.
Vad är den stora skillnaden mellan teori och praktik?
Mycket av det vi fått lära oss från utbildningen går bättre att applicera på lite större bolag med antingen tydligare organisationsstrukturer eller en mer fastnålad plats på marknaden. Vi har genom vår utbildning till exempel fått lära oss att analysera först och agera efter.
Att då börja på Telness och få en handledare som vår marknadschef Simon, som både lever och andas ”Learning-by-doing”, innebar en mindre chock för oss. Här snackar vi testa, testa, testa och analysera resultaten därefter. Det har vart så otroligt kul att få börja producera resultat från första dagen. Att försöka få en förståelse för vad är i kommunikation som når kunderna, vad som får en besökare att bli kund och vad de är för behov Telness kunder faktiskt vill lösa.
Vad är en stor lärdom ni har fått från Telness?
Detta kan och får låta lite klyschigt, men utmana varandra och be om feedback. Detta är något som vi ständigt blir påminda om på Telness och blivit något som vi genuint uppskattar att få, men också att ge.
Och om man får lov att säga två lärdomar så skulle den andra vara, gå utanför din comfort-zone och våga lita på din magkänsla. Magin skapas oftast när det gör lite ont i magen.
Mer från bloggen
Kundporträtt: Treetop Innovation – IT-konsultbolaget med fokus på säkerhet
Treetop jobbar som IT-konsulter och erbjuder IT-säkerhetslösningar primärt för företag. Nu berättar de varför de valde Telness som lösning för deras företagstelefoni.
Kundintervju Grebban: "Nu sköter vi vår administration med ett knapptryck"
Vi hälsar Grebban varmt välkomna till Telness! Grebban är en snabbväxande branding, design och e-handelsbyrå i Göteborg och Stockholm.
Möt Camilla - HR-stjärna, COO och Ernst Kirchsteiger
Denna medarbetarintervju är både vinklad och skrytsam. Men också kärleksfull och inspirerande. Vi är så otroligt stolta över alla våra kollegor, inte bara för deras arbete utan också för vilka de är som personer. I denna intervju får ni träffa vår COO och HR-chef, Camilla.