Jag heter Martina Klingvall och grundade Telness tillsammans med ett grymt team. Vi är otroligt glada över att ha introducerat ett modernt alternativ till de stora operatörerna med en enkel, digital och anpassad tjänst för företagare och entreprenörer i Sverige. Men hur kom det sig att vi startade Telness?
Läs nedan om vem som får för sig att starta en mobiloperatör och varför!
Jag har en bakgrund inom Telekom. Där arbetade jag bland annat inom området ”Customer Experience” vilket betyder att jag hade i uppgift att implementera olika sätt att samla in kundfeedback, utvärdera feedbacken och driva olika förbättringsprojekt med syfte att förbättra kundupplevelsen.
En annan insikt är att småföretagare precis som inom många andra branscher lätt hamnar mellan stolarna. Kunderna står ofta och väljer mellan en privatlösning där man behöver samla in kvitton från alla anställda varje månad, och inte får möjligheten till tjänster som skulle kunna underlätta i vardagen för bolaget.
Det andra traditionella alternativet är en företagslösning som tyvärr är bäst anpassad för större bolag och ofta för komplex och dyr för ett bolag som vill ha en enklare lösning. Många vill ha och behöver en egen kontaktperson för att kunna hjälpa till att hantera telefonin – vilket är en följd av att det är för komplext från början!
Idag vill de flesta personer (oavsett som privatperson eller i företaget) handla online. Det går ofta fortare, står svart på vitt vad som gäller, och man behöver inte lägga tid på att stå i telefonköer, besöka butiker eller att förhandla avtal. Varför är det inte bara digitalt, enkelt och användarvänligt? Tänk dig ungefär vad internetbanken är för bankvärlden – fast för telefoni.
Medan de stora operatörerna är traditionella verksamheter fast med arv i allt från affärsmodeller, till IT-system och organisationer, är Telness en möjlighet att skapa den kundupplevelse som efterfrågas.
Att börja från ett vitt papper har gjort det möjligt för oss att bygga en digital tjänst med smidiga gränssnitt utifrån kundernas behov direkt från start. En företagsanpassad och prisvärd lösning utan säljare och butiksnät.
Så kort och gott, vi startade Telness för att vi såg att det fanns ett stort behov hos företagarna och entreprenörerna av en enkel och digital lösning. Sedan är det vansinnigt kul att jobba tillsammans i ett team med olika och kompletterande kompetenser med att utmana etablerade bjässar. Vi är taggade till tusen och vi ska skaka om den här industrin ordentligt. Följ med oss på resan!
Tyvärr är många kunder inom telekombranschen väldigt missnöjda, och det är en industri där kunderna ofta känner sig lurade och inte litar på sin operatör. Detta har vi ändrat på!
Vi på Telness är superglada över att samarbeta med ”Teknikkvinnor”, och tillsammans med dem bjuder vi in till en AW i entreprenörskapens anda!
Vi listar tre anledningar till varför du borde undvika bindningstider för din telefoni så att ditt företag ska kunna växa smartare och vara mer flexibel om saker och ting skulle förändras!
Martina Klingvall Holmström är expert på "service design" och kundlojalitet. Efter sex år på Telenor utmanade hon branschen som entreprenör med den nya mobiloperatören Telness.