Felicia Danielsson
Från att ha varit en ostrukturerad virvelvind som yngre är jag idag en person som lever och andas noggrann planering och struktur. Älskar kommunikation i alla dess former, och får jag arbeta med arbetsuppgifter som tilltalar både min kreativa och strategiska sida trivs jag som fisken i vattnet.
Gabriella Berkowicz
En go och glad person som likt Felicia tycker om struktur. Trivs i snabba miljöer och tycker om att testa nya saker. Slukar kunskap lika gärna som god mat, och är en person som alltid är redo att ställa om ifall situationen kräver det.
Vad läser ni för utbildning?
Vi går olika utbildningar men med liknande inriktning. Felicia läser till ‘Digital analytics specialist’ på IHM Business School och Gabriella utbildar sig till webbanalytiker på Medieinstitutet.
Våra utbildningar har liknade kursupplägg inom marknadsföring, analys och rapportering. Efter examen kommer vi att vara proffs (nåväl, nästan i alla fall) inom digital analys och datadriven affärsutveckling.
Varför är det viktigt att en organisation arbetar datadrivet?
För många människor låter det säkert både läskigt och opersonligt när man lyfter fram vikten av ett datadrivet arbetssätt. Men det handlar inte bara om siffror och data, grunden till data är ju faktiskt människan och vårt beteende.
Arbetar en organisation datadrivet kan de fatta beslut på fakta och på så vis spara både tid och pengar. Genom data lär man sig alltså tyda sina kunder och förstår sig på deras drivkrafter. Det gör det enklare att erbjuda det som kunden faktiskt efterfrågar och man slipper gissa sig fram. En win-win för alla helt enkelt!
Vad tog ni med er från utbildningen till praktiken?
En förståelse för vikten av data och löpande analyser i vår allt mer digitala värld. Vårt mål var att kvalitetssäkra datan Telness samlar in idag, och samtidigt bidra till att sprida kunskap inom organisationen för hur de kan nyttja datan på bästa sätt. Således fatta mer informerade beslut.
För detta mål ville vi bland annat se över och förbättra datainsamlingen. På så vis kunde vi skapa lättöverskådliga rapporter så att fler - utan vidare kunskap i analysverktygen, kan ta del av insikterna och utgå ifrån den datan.
Vad lockade er med en praktikplats på Telness?
Trots att Telness är ett ungt bolag går det inte att ta miste på Telness starka vision och vilja. De vågar sticka ut och tänka annorlunda i en bransch som annars känns rätt så omodern. Allt gör de dessutom med kunden i största fokus. De har dessutom en härlig företagskultur man känner av redan från start.
Plus, en mobiloperatör som består av 97% nöjda kundomdömen - klart man blir nyfiken!
Hur upplever ni Telness som bolag?
Ett rusande tåg som är måna om sina passagerare.
Det händer väldigt mycket hela tiden och det är en väldigt inspirerande miljö att befinna sig i. Vi hade även turen att komma in i bolaget under en spännande omställning. Telness gör en storsatsning på att bli mer datadriva i sitt arbetssätt och delar upp bolaget i två delar. Telness AB och Telness technologies AB.
Trots att man har arbetat på distans har Telness ambition att behålla team-känslan varit väldigt tydlig. Man både inleder och avslutar varje vecka med ett gemensamt möte för hela bolaget. Där får man en bättre inblick i vad respektive avdelning fokuserar på och vad som händer framåt.
Vad är er känsla kring praktiken?
Väldigt positiv! Telness marknadschef Simon var tydlig från början med att vi hade stor frihet i att planera vår praktikperiod utifrån vad vi själva vill lära oss och utvecklas inom. Vi har stöttat teamet med uppgifter men har lika mycket kunna planera våra egna projekt.
Från start har man känt att ens egna tankar och åsikter är minst lika viktiga som någon annans. En stor take-away är ordet VÅGA! Våga testa, våga misslyckas och våga be om feedback.