Att starta företag är en investering – i din tid, dina idéer och (ja) en del pengar.
Men det behöver inte betyda att du bränner onödigt mycket pengar redan från dag ett. Många företagare fastnar i utgifter de egentligen inte behöver, långa avtal de ångrar, och verktyg de knappt använder.
Låt oss undvika det. Här är checklistan som hjälper dig att starta smart, utan onödiga kostnader.
Många nya företagare går in med inställningen “om jag bara har allt på plats från start, så kommer kunderna”.
Och visst, det låter bra i teorin. Men i praktiken? Det är bättre att starta smått och skala upp när det behövs.
Hyra ett stort kontor innan du har en stabil inkomst
Investera i dyr utrustning när en enklare setup hade funkat lika bra
Betala för programvaror och tjänster du knappt använder
Använd co-working spaces eller jobba hemifrån
Hyr istället för att köpa utrustning om du är osäker på behovet
Välj flexibla lösningar utan bindningstid, så du kan anpassa dig när företaget växer
Långa avtal låter kanske trygga – men för ett nytt företag är det ofta en dålig idé.
Det du behöver idag kan vara helt annorlunda om ett halvår. Att vara fast i ett 2-årigt avtal för en tjänst du inte längre behöver kan bli en dyr läxa.
Telefon- och internetabonnemang med långa bindningstider.
Leasingavtal för kontorsmöbler och teknik som blir föråldrad.
Programvaror med “prövotid” som automatiskt förlängs till ett dyrt abonnemang.
Välj flexibla lösningar som kan anpassas efter företagets behov.
Exempel? Telness mobilabonnemang. Ingen bindningstid, inga dolda avgifter – bara frihet att skala upp eller ner när det behövs.
Läs mer här.
“Jag använder bara min privata mobil för jobb, det funkar ju bra!”
Tills det inte gör det.
Kunder börjar ringa på kvällar och helger.
Du svarar “Hallå?” istället för att presentera företaget.
Du har noll koll på vilka samtal som är jobb och vilka som är privat.
Skaffa ett separat företagsnummer redan från dag ett.
Använd en digital företagsväxel för att enkelt styra samtal och se statistik.
Med Telness digitala växel har du allt i mobilen – inga extra SIM-kort, inga krångliga
Vill du läsa mer om hur du väljer rätt mobilabonnemang för ditt företag? Kika in detta inlägg.
“Vi lägger 20 000 kr på annonser så kommer kunderna!”
Nej.
Satsa på betald marknadsföring utan en strategi.
Köpa dyra PR-tjänster innan du ens testat organiska kanaler.
Gissa vad kunderna vill ha istället för att ta reda på det.
Testa gratis marknadsföring först (sociala medier, content, samarbeten).
Se var dina kunder faktiskt hänger innan du köper annonser.
Använd data och insikter innan du skalar upp en kanal.
Skatt och avgifter är tråkigt, tills du missar något och får en stor faktura från skatteverket.
Missa att betala preliminärskatt
Inte räkna med moms i prissättningen
Ta ut för mycket pengar utan att tänka på skatten
Sätt undan minst 30% av intäkterna till skatt
Ta hjälp av en redovisningskonsult innan du gör dyra misstag
De flesta företag tjänar inte pengar dag ett.
Många ger upp för tidigt – inte för att idén var dålig, utan för att de trodde att framgång skulle komma snabbare.
Räkna med att det tar längre tid än du tror att bli lönsam.
Justera planen under tiden – analysera, testa nytt och förbättra.
Att driva företag handlar om frihet – inte att sitta fast i onödiga kostnader och långa avtal.
Vill du ha en flexibel och smidig företagslösning som växer med dig?
Testa Telness – mobilabonnemang och växellösningar utan bindningstid.